Bærekraftig forbruk

Camilla Hille, Christian Pedersen

Bærekraftig forbruk satte FNs miljødag fokus på i år. Hva kan du og jeg bidra med for å skape et bedre miljø for våre etterkommere? Det skal ikke så mye til.

Det er små grep som skal til for å gjøre sitt eget forbruk litt mer bærekraftig. Vi kan prøve å kaste mindre mat. Vi kan kjøpe mer økologisk og kortreist mat. Kildesortering og resirkulering av avfall er andre gode lettvinte bidrag. Vi kan innføre noen kjøttfrie dager i uka for å redusere klimautslipp. Vi kan se etter miljømerkede dagligvarer og vi kan plante bie- og humlevennlige blomster for å hjelpe de truede artene. Vi kan gå eller sykle litt mer, som er bra for både miljø og helsa.

– Hva du og jeg gjør betyr mye, noe vi for eksempel så med palmeoljekampanjen. Vi har makt som forbrukere, og den bør vi bruke, sier ordførerkandidat Camilla Hille.

– Vi politikere må også bidra med å gjøre det enklest mulig å ta grønne valg. God informasjon om innholdet i matvarer og åpenhet om hvordan tingene man kjøper produseres er viktig for at folk skal kunne vite hvordan det de handler påvirker miljøet. Venstre vil det skal bli billigere å kjøpe miljøvennlige varer, mens miljøskadelige produkter bør ha høyere avgifter enn i dag.

– Det er også viktig at vi legger til rette for å skape nye arbeidsplasser som vi skal leve av når oljealderen går mot slutten. Vi må satse på de grønne næringene som er i vekst – for eksempel bærekraftig skog- og havbruk og fornybar energiproduksjon, avslutter Hille.

Venstre mener at vi kan løse klimautfordringene uten at samfunnet blir fattigere. Det krever litt innsats og litt omtanke fra oss alle, og modige politikere som tør å sette ambisiøse mål og å komme opp med troverdige løsninger for å nå målene. Venstre håper du vil være med oss på arbeidet med å sørge for at vi etterlater oss en jordklode til våre etterkommere som er bedre stand enn da vi selv ble født inn i den.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**