Kommunesammenslåing: Eidsvoll – best alene?

Romerikes blad (RB) har lansert en «valgomat»: Velgerhjelpen. Eidsvoll Venstre vil gi deg en veiledning til våre svar på de lokale spørsmålene i denne valgtesten. I dag begrunner vi vårt syn på spørsmål 2 om på kommunesammenslåing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

RBs Velgerhjelpen består av 20 spørsmål. Halvparten av dem er det partiene sentralt som har gitt svaret på, og den andre halvparten er det partienes lokallag som har svart på. Velgerhjelpen dekker 14 kommuner på Romerike.

Blant spørsmålene Eidsvoll Venstre har gitt svar på, er dette: «Bør Eidsvoll slås sammen med andre kommuner?» Alternativene du kan velge mellom er «ja», «nei», eller «Det skal i så fall avgjøres gjennom folkeavstemning». Dette er det andre av 10 lokale spørsmål i velgertesten.

Venstres svar er nei.

Nedenfor skal jeg begrunne Eidsvoll Venstres nei til å slå sammen Eidsvoll med andre kommuner.

Høyre/FrP-regjeringen ønsker å redusere antallet kommuner i Norge. Blant kriteriene er at en kommune bør ha minimum 20 000 innbyggere. Eidsvoll har gått over 20 000 innbyggere, og får stadigflere innbyggere. Innen 2030 kan Eidsvoll ha 30 000 innbyggere, hvis folketallet øker i samme fart som nå. Det er derfor ingen grunn til å bruke innbyggertallet som begrunnelse, hvis man ønsker at Eidsvoll skal slå seg sammen med andre kommuner.

Det har vært et visst ønske om å skape en storkommune på Øvre Romerike. Eidsvoll, Ullensaker, Nannestad, Hurdal, Nes og Gjerdrum kan bli én storkommune. Dette blir en kommune med ett folketall som raskt nærmer seg 100 000 innbyggere. Dette er kanskje en for stor kommune. En så stor kommune vil føre til at lokaldemokratiet med en nærhet mellom de som styrer og blir styrt slik vi kjenner det blir borte. I tillegg vil en slik kommune sannsynligvis medføre sentralisering av administrasjonen og en del andre funksjoner, for eks. NAV.

For Venstre er det viktigere å bruke tiden på å sørge for at Eidsvolls tjenester til innbyggere blir best mulig.

For Venstre er ikke størst mulige kommuner noe mål i seg selv. Hvis andre kommuner ønsker å slå seg sammen med Eidsvoll skal vi selvfølgelig ikke si nei. Men det må være et poeng i sammenslåingen (annet enn størrelsen). For eksempel at kommunens tjenester blir bedre uten at det blir dyrere for innbyggerne.

Å si nei til kommunesammenslåing er naturligvis ikke å si nei til samarbeid. For eksempel om innkjøpsordninger eller på andre områder. I denne sammenhengen er det viktig å se på muligheten for demokratisk styring og kontroll.

Hvis andre kommuner ønsker å bli en del av Eidsvoll vil Venstre si ja til dette. Hvis det etter valget er flertall for i kommunestyret å slå sammen Eidsvoll med en annen kommune, vil Venstre forutsette at det arrangeres en folkeavstemning først.”

Knut Bakkehaug
Leder Eidsvoll Venstre

Denne artikkelen ble først publisert som innlegg på Lesernes EUB 25.juni.

Svar på andre spørsmål fra Velgerhjelpen på RB:

Nei til eiendomsskatt

Ja til bosetting av flere flyktninger i Eidsvoll

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**