Bare borgerlig fylkestingsflertall sikrer Haldens kulturtilbud

Malin Østli Langseth

Geir Helge Overskriften er kanskje provoserende, men den er riktig. Det er bare et flertall av Høyre, FrP og Venstre som vil sikre at Halden fortsatt har musikk og drama på videregående og at kulturpengene i fremtiden ikke vil forsvinne til en ny fylkesscene på Værste i Fredrikstad.

Halden har få forkjempere på fylkestinget. I perioden 2011-2015 har bare Venstre og Høyre hatt ledende politikere fra Halden. Sammen med FrP har disse klart å danne et borgerlig flertall for å prioritere viktige kultursaker i vår kommune.

Bare et flertall av Høyre, FrP og Venstre vil bevare musikk, dans og drama på Halden videregående skole. Vi er opptatt av at Halden, med viktige institusjoner som Opera Østfold og Det Norske Blåseensemble, selvsagt også skal ha et utdanningstilbud til kreativ ungdom. Arbeiderpartiet har bare fredet linjen frem til valget.

Bare et flertall med Høyre, FrP og Venstre kan stoppe fylkesscene i Fredrikstad, og i stedet ruste opp lokale kulturlokaler, som Konservativen i Halden. Mens Ap, SV og KrF fortsatt vil bruke millioner på en gigantscene, svært få i kulturlivet etterlyser, vil Venstre heller satse på å utbedre de unike lokalene vi har i Østfold og å fortsette satsingen på frivillighet og kulturtilbud til barn og unge.

Jeg håper at vi kan få et flertall som tar Haldens kulturliv på alvor. Ap, SV, Sp og KrF har styrt fylkespolitikken i mange år. De har sammen sørget for at vi ikke lenger har tegning, form og farge på videregående. De har sammen sørget for at vi ikke lenger har dansetilbud på videregående. Og om de vinner valget så risikerer vi at musikk og drama også forsvinner. Disse partiene har også vært med på å flytte Østfold Teater ut av byen og ønsker å prioritere alle kulturinvesteringsmidler på fylkesscene. Det er viktig for kulturtilbudet i Halden at det blir borgerlig flertall.

Jeg vil, som kandidat fra Halden og Venstre, være en stemme for kulturtilbudet i Halden. Jeg håper jeg får deres støtte ved valget,

Geir Helge Sandsmark

1. kandidat, ØstfoldVenstre og
    Venstres ordførerkandidat i Halden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**