Trygg oppvekst i Melhus

Melhus Venstres ordførerkandidat, Jan Frode Hatlen, Foto: Anders Almås Rofstad

Melhus skal fortsette å være en trygg kommune å vokse opp i. For Venstre innebærer det at barn skal ha like muligheter uansett sosial status, funksjonsnivå, nasjonalitet, hudfarge eller bosted. Vi vil derfor støtte et idrettsliv og et kulturliv som bygger oppunder mangfold, gir boltringsrom og trygghet for hvert enkelt barn.

For å støtte småbarnfamilienes økonomi ønsker vi å innføre kryssende søskenmoderasjon for familier som har barn i barnehage og skolefritidsordning (SFO). Mange lever tett på tidsklemma og Venstre ønsker derfor at enkelte barnehager skal kunne ha utvidet åpningstid slik at foreldre med arbeidstid som passer barnehagens tidsskjema dårlig også skal ha et tilbud. Vi ønsker også at alle barn skal få tilbud om barnehageplass på ettårsdagen sin gjennom et rullerende barnehageopptak.

Vi vil ha et krafttak for svømmelæring etter en periode med svømmehaller ute av drift, og vi ønsker å støtte barn og ungdom fra lavinntektsfamilier med et Kulturkort slik at de kan delta på aktiviteter sammen med andre.

• innføre kryssende søskenmoderasjon for barnehage og SFO.
  • styrke Kulturskolen i Melhus.
  • bevare utfartsområdene i hele kommunen.
  • sørge for at alle friske barn over 9 år er svømmedyktige.
  • ha rullerende barnehageopptak.
  • at noen barnehager i kommunen skal ha utvidet åpningstid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**