Venstre vil ha vennlige byer

Guri Melby
Foto: Jo Straube

Flere medier har i det siste skrevet om en utvikling i retning av mer menneskefiendtlig arkitektur, der man tilpasser benker, parker og andre offentlige steder slik at man holder mennesker borte. Venstre ønsker ikke en slik utvikling, og har derfor tatt initiativ for å finne måter å hindre at fenomenet brer om seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Guri Melby Venstres førstekandidat Guri Melby mener det er viktig å sette fiendtlig arkitektur på den politiske dagsordenen. – Vi må vise at vi har tydelige holdninger. Jeg vil selv ta initiativ til en slik debatt over sommeren. Oslo skal være en inkluderende by, sier Melby til Vårt Land i dag.

– Det er lite slik arkitektur i Oslo i dag, men det er viktig at vi er i forkant av en slik utvikling, sier Venstres medlem i byutviklingskomiteen Espen Ophaug, som sammen med Guro Fjellanger har stilt skriftlig spørsmål til Byutviklingsbyråden for å få svar på hva kommunen kan gjøre for å motvirke utviklingen.

Ofte gjøres det slik at de fleste av oss ikke merker det: En skråstilt benk er umulig å sove på for en hjemløs. Pigger på bakken utenfor butikken gjør at det ikke er mulig for en tigger å sitte der. Offentlige sitteplasser blir byttet ut med kafeer som kun de med penger kan benytte seg av

Venstres spørsmål til Byutviklingsbyråden:Espen Ophaug

Byrådets politikk er at alle mennesker skal behandles med respekt og tillit, og at Oslo skal være en by for alle. Flere media melder nå at det settes opp benker det ikke går an å ligge på og monteres pigger på bakken utenfor butikker for å hindre bostedsløse og sitte der. Blant annet gjør statsetaten Jernbaneverket dette på flere av sine eiendommer. Hvilke virkemidler har byrådet og bystyret for å stoppe denne utviklinga og hvordan kan Oslo påvirke statlige aktører til ikke å bidra til en slik utvikling i byen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**