Ber Mdg bidra til mer kollektivtrafikk

Njål Vikdal
Njål Vikdal, Foto: Olav Heggø

I intervju med Budstikka 20.juli forteller Mdgs toppkandidat i Asker at hun har stemt for alle E18-tiltak i Asker som kommunestyremedlem for Askers Grønne Venner (AGV) gjennom mange år, men likevel er mot E18-prosjektet som toppkandidat for Mdg i Asker. Venstre hadde innlegg i Budstikka 10. juli om at fornyelse av E18 er løsningen for vestkorridoren. Sist uke anklaget Mdg i Asker og Bærum Venstre for å være lite troverdige i E18-saken. Dette reagerer Venstres Njål Vikdal sterkt på.

– Jeg skjønner ikke hvor de har det fra, sier Njål Vikdal i Venstre.

Han reagerer på et debattinnlegg i torsdagens Budstikka hvor Nikki Schei og Kristin Bjelke i Miljøpartiet De Grønne kom med krasse karakteristikker av Venstres politikk i den betente E18-saken.

– Når det kommer til praktisk politikk blir miljø altfor ofte et ord for Venstre også, skriver Schei og Bjelke som mener partiet har forsøkt å kamuflere utbyggingen av E18 som et miljøprosjekt.

– Forstår du at MDG antyder at dere bløffer?

– Dersom en ny E18 gir mer trafikk så er jeg enig i at det ville vært en bløff, men det er ikke tilfellet. Vi vil bygge ut E18, men kapasiteten skal holdes på samme nivå inn til Oslo. Der har Høyre også gått ut og sagt seg enige med oss, sier Vikdal.

Han er frustrert etter det han betegner som et angrep fra MDG.

– Venstre har fått igjennom at 60 % av bompengene fra Oslo-området brukes på kollektivtrafikk. Det har vi fått til uten hjelp fra SV og MDG, og vi skulle ønske det ikke var slik. Det er vanskelig å kjempe alene, og unødvendig når vi er enige i veldig mye, sier Vikdal, og utdyper:

– Asker og Bærum må fremskynde ulike kollektivtiltak. Bussfremkommeligheten må bli bedre, og vi må få flere togvogner fra Asker og Sandvika. Dette, og mer, er ting som må på plass i kommende valgperiode, sier han. Det er dette kollektivløftet Oslopakke 3 skal sikre, og det er denne finansieringskilden til kollektivtiltak som MDG gambler med, sier han.

Les saken i Budstikka

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**