Næringsliv og landbruk

Bærekraftig utvikling. Ved næringsutvikling skal hensyn til miljøet tillegges stor vekt.

Små og mellomstore bedrifter. Venstre vil at Verdal skal være en ja-kommune for små og mellomstore bedrifter som trenger hjelp til å realisere planer.

Industriparken. Kommunen må snarest starte arbeidet med å utvikle industriområdet på Ørin Nord og bidra til fortetting av eksisterende område, slik at vi får plass til nye bedrifter i industriparken. Venstre går imot planer om utvidelse av industriområdet på bekostning av Fættaskogen. Vi ønsker en snarlig løsning på vegsituasjonen inn og ut av industriparken.

Landbruk. Den enkelte bonde må i større grad få sikkerhet ved uforutsette hendelser, sykdom mv. Landbrukskontoret må sikres gode og kompetente rådgivere som er oppdaterte på landbrukets utfordringer, og som kan gi god rådgivning til nyetablerere.

Rovdyr. Dempe konfliktnivået mellom landbruksnæringen og rovdyr gjennom effektivt uttak av skadedyr.

Jordvern. Ivareta jordvernet for å sikre matvareproduksjon.

Beitemark. Sikre at beiteområdene i kommunen holdes i hevd for å hindre gjengroing.

Skogbruk. Skogen er en viktig ressurs som det er viktig å utnytte og fornye.

Gründere. Venstre vil at kommunen legger til rette for at gründere får den bistand og oppfølging som de trenger for å utvikle ideene sine, gjerne gjennom private aktører.

Infrastruktur. Vi vil arbeide for å bedre infrastrukturen i hele kommunen. Med infrastruktur mener vi veier, mobildekning, bredbånd osv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**