Lillehammer Venstres valgprogram 2015-2019

Foto: Lillehammer Venstre

Venstre er Lillehammers sosialliberale parti. Vår politikk tar utgangspunkt i det enkelte mennesket og skal drive et utrettelig arbeid for rettferdige løsninger som gir alle mennesker frihet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Partiet er sosialt fordi vi vil ta ansvar for det enkelte menneske. Det er liberalt fordi vi vil ta ansvar for det enkelte menneskes egenverd og ytringsfrihet. Alle skal ha mulighet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet. Lillehammer skal være en åpen og inkluderende kommune der alle kan finne sitt eget gode liv. Hensynet til miljø og framtidige generasjoners valgmuligheter skal være styrende for alle viktige avgjørelser som tas.

Valget 2013 ga Venstre en enda bedre posisjon enn vi har hatt før i og med at Oppland fikk en egen representant fra Venstre på Stortinget. Venstre vil aktivt bruke denne muligheten til å fremme Lillehammers saker.

Venstre har en tydelig miljøprofil. Den skal være styrende for all politikkutforming og avgjørelser. Venstre er i stand til å se nye og framtidsrettede måter å styre kommunen på. Venstre som parti tilhører sentrum i politikken, og vi har vist at vi kan finne løsninger gjennom samarbeid, både på sosialistisk og borgerlig side.

Venstre ønsker at flere oppgaver skal flyttes fra statlig til lokalt nivå. Dette fordrer sterke kommuner. Lillehammer Venstre støtter en kommunereform der flere kommuner slås sammen. I første rekke ser vi for oss et enda tettere samarbeid med kommunene Gausdal, Øyer og Ringebu, men utelukker heller ikke ytterligere utvidelse. Lillehammer som den største kommunen i regionen har et stort ansvar i denne prosessen.

Venstre vil være en garantist for en ansvarlig økonomisk politikk som ikke går på kant med kommunens lovpålagte oppgaver. Dette hindrer ikke at vi har mål, og ser muligheter for utvikling i kommunen. De siste årenes økonomiske politikk har ført Lillehammer inn i en vanskelig situasjon. Venstre vil jobbe for å snu denne negative trenden.

Venstre vil:

• at politikerne i større grad skal følge opp enkeltsaker ved å være ombud for alle innbyggerne i kommunen
  • arbeide for anerkjennelse av frivillighet som en bærebjelke i lokalsamfunnet
  • videreutvikle kvaliteten på helse og omsorg
  • øke kvaliteten i opplæringen ved å gi lærerne høyere kompetanse
  • legge til rette for en videre utvikling av høgskolen
  • arbeide for å sikre Cyberforsvaret på Jørstadmoen og IKT-kompetansen i regionen
  • Jobbe for tosporsjernbane og hurtigtog mellom Oslo og Trondheim, samt sikre utbygging av InterCity-trianglet helt fram til Lillehammer.

Miljøkommunen Lillehammer

Siden 1970-tallet har Venstre vært Norges fremste natur- og miljøvernparti. I Lillehammer kom dette for første gang til uttrykk ved kommunevalget i 1975. Partiet har i kommunestyret vært en pådriver for en politikk som tar hensyn til naturkvalitetene i hele kommunen. Det gjelder Lågendeltaet, Mjøsa og Mesnavassdraget, lokale naturområder i sentrum og boområdene, skogs- og fjellområdene øst og vest for byen. Lillehammer har mange felles naturkvaliteter med nabokommunene, noe som betinger at planleggingen og forvaltningen av disse må samordnes. Dette har hittil vært særlig vanskelig i få til i skogs- og fjellområdene. En framtidig kommunesammenslåing vil kunne gjøre dette lettere.

Venstre arbeider for å stoppe klimaendringene, for å bevare mangfoldet i naturen og for å gjøre det enklere å leve miljøvennlig.

Det viktigste generelle miljøvirkemiddelet Venstre vil ta i bruk, er overgang fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøskadelig atferd. Med Venstres skattepolitikk blir det mer lønnsomt å arbeide og investere i norske bedrifter og arbeidsplasser og mindre lønnsomt med forbruk og forurensing. Venstres skattepolitikk er derfor bra for både miljøet og næringslivet.

Venstre vil:

• gå inn for Enøk-tiltak i private og kommunale bygg/arenaer.
  • videreutvikle sykkelbyen og anlegge flere gang- og sykkelveier.
  • sikre Mesnaelva og dens omgivelser som natur- og rekrasjonsområde.
  • utvikle Terrassen som et sentrumsnært grøntområde og sosial møteplass.
  • føre en restriktiv politikk for å ta vare på produktiv og dyrket mark.
  • legge til rette for el-biler og etablering av ladestasjoner for disse.
  • samordne areal- og transportplanleggingen for å redusere klimautslipp og tilrettelegge for kollektivtrafikk.
  • iverksette, i samsvar med energi- og klimaplanen, effektive tiltak for å redusere klimautslippene.
  • ta vare på verdifulle rekreasjonsområder og biologisk mangfold.
  • bedre luftkvaliteten i sentrum ved blant annet forbud mot tomgangskjøring med bil.
  • ta vare på det biologiske mangfoldet ved å sikre sårbar natur.
  • se til at kommunen har oppdatert oversikt over lokale, rødlisteregistrete dyrearter og plantearter.
  • rense opp i skadelige forurensninger i Mjøsa ved Strandtorget. Dette for å sikre fiskens kvalitet i Mjøsa.
  • ivareta naturen i Gropmarka og i Nordseterfjellet gjennom en kommunedelplan som på en klar måte bestemmer bruken av disse områdene til henholdsvis hyttebygging, friluftsliv og naturbevaring.
  • påvirke nabokommunene Øyer og Ringsaker til å samordne med Lillehammer planleggingen i fjellområdene, slik at hyttebygging og veger ikke svekker naturkvaliteter og muligheter for friluftsliv.

Effektiv og framtidsrettet transport:

Planlegging av samferdsel må først og fremst legge til rette for effektive og miljøvennlige reisemåter. Venstre ønsker mindre biltrafikk i sentrum. Dette fordrer et godt utbygd og rimelig kollektivtilbud. Bedre utnytting av bestillingsbusser kan være et godt alternativ.

Venstre vil jobbe for at E6 mellom Øyresvika og Leirvika legges i tunnel og dermed spare bomiljøet på Vingnes.

Venstre vil se hele jernbanestrekningen mellom Oslo og Trondheim under ett og jobbe for å få tospors jernbane på denne strekningen. Venstre ønsker å legge til rette for at togstrekningen gjennom byen blir lagt under bakken fra Søre Ål. Dette vil medføre utvikling av stasjonsområdet. Videre vil Venstre utrede bybane fra Søre Ål til høgskolen, dels med bruk av eksisterende togspor.

Venstre vil:

planlegge og bygge alternative veitraseer gjennom byen for å lette trafikkavviklingen

være en pådriver for at drosjer og kollektivtransport i byen drives på en mer klimavennlig måte.

senke priser på kollektivtransport i kommunen og regionen

gjøre byen mer attraktiv for syklister

starte planleggingen av en bybane mellom Søre Ål og Høgskolen.

skjerme bomiljøet på Vingnes, Mjøsstranda og Lågendeltaet ved en eventuell utbygging av E-6 til firefeltsveg. Vegen må legges i tunnel fra Øyresvika til Leirvika.

Kunnskapsbyen Lillehammer:

Lillehammer Venstre vil satse på barn og unge gjennom et trygt og godt oppvekstmiljø og ved å skape arenaer der hver enkelt har muligheter til å lykkes. Lillehammer Venstre vil skape en skole som leverer gode resultater og utjevner sosiale forskjeller.
Barnehager for lek og læring

Venstre vil:

• arbeide systematisk med å sikre flere engasjerte og dyktige ansatte, og etterutdanning av de eksisterende
  • sørge for tilstrekkelig bemanning i barnehagene i kommunen.
  • sikre likebehandling av offentlige og private barnehager
  • ha økt fleksibilitet i åpningstidene i barnehager
  • ha gratis opphold i kjernetiden for barn fra familier med økonomiske utfordringer

Barn og familier er ulike og har ulike behov. Derfor mener Venstre at barnehagetilbudet bør være fleksibelt når det gjelder opptak, innhold og åpningstider. Den enkelte barnehage skal kunne utvikle sin egenart og pedagogiske profil.

Fylkets kunnskapshovedstad

Lillehammer skal ha Opplands beste skole. Venstres skolepolitikk legger til grunn at ingen elever er like, og derfor bør elever og foreldre kunne velge mellom forskjellige skoler med ulike profiler og spesialiseringer. For å skape et slikt mangfold må skolene få større rom til å styre egen utvikling, og virkemidler til å rekruttere og beholde dyktige og engasjerte lærere som ser hver enkelt elev.

Å satse på læreren er å satse på̊ eleven. Lærere og skoleledere må̊ få tilstrekkelig faglig oppdatering og etterutdanning. Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen til en god skole. Det må være et mål – og på sikt en selvfølge – at alle lærere skal ha formell kompetanse i de fagene de underviser i. Hver skole bør i tillegg ha midler og driftsrammer til å la lærere hente faglig og pedagogisk påfyll.

Nasjonale prøver og annen kartlegging er viktige verktøy for kunne gi tilbakemelding og følge opp den enkelte elev. Det gjør samtidig at vi kan sammenligne norsk skole med andre land. Kartlegging og rapportering er imidlertid ikke et mål i seg selv og må vurderes kritisk, slik at lærerens tid i størst mulig grad brukes med elevene.

Venstre vil prioritere etter- og videreutdanning og tilstrekkelig nyrekruttering av lærere i fremmedspråk og innføre et valgfritt andre fremmedspråk fra femte klasse.

Fagopplæringen

Lillehammer Venstre er opptatt av fagopplæringen og vil øke inntaket av lærlinger i kommunens virksomheter og sette lærlingekrav til bedrifter i offentlige anbudsprosesser. Venstre vil også styrke yrkesveiledningen på ungdomstrinnet.

Skolestrukturen

Skolestrukturen har vært et hyppig tema for diskusjon i Lillehammer. Venstre ønsker en skolestruktur som gir elevene i Lillehammer like muligheter. I forbindelse med kommunereform og endring av tyngdepunkt i bosettingsmønster i kommunen er det nødvendig med en helhetlig vurdering av skolestrukturen.

Venstre vil jobbe for fritt skolevalg i kommunen dersom det finnes kapasitet ved skolen det søkes til. Venstre har tro på at familiene vet best hvilken skole som passer faglig, pedagogisk og geografisk.

Tilpasset opplæring

Venstre har ambisjoner for alle elever. Alle har krav på opplæring tilpasset eget nivå og egne behov. Det er viktig at de som trenger særskilt tilrettelagt opplæring eller annen tilrettelegging av undervisningsopplegget raskt får et relevant tilbud. Dette gjelder også for teoristerke elever. De skal også kunne få faglige utfordringer på riktig nivå.

Venstre vil jobbe for at all leksehjelp gjennomføres av lærere, og at hovedvekten av leksehjelpen settes inn på de høyere trinnene.

Venstre vil:

• gi elevene større mulighet til å ta fag på̊ høyere nivå, også utover matemtikkfaget
  • ha fritt skolevalg i grunnskolen dersom det er kapasitet ved den enkelte skolen
  • sikre at alle elever får utfordringer på̊ riktig nivå
  • muliggjøre nivådeling i enkelte fag i perioder der det er hensiktsmessig
  • kreve at retten til tilpasset opplæring gjøres bedre kjent og dermed blir et mer reelt tilbud
  • sikre at det settes inn vikarer fra første dag ved sykmelding
  • arbeide for mindre byråkrati for lærerne i skolen
  • endre på skolestrukturen i kommunen mot større enheter
  • ha nulltoleranse på mobbing
  • sikre leirskoletilbudet
  • gjeninnføre og sikre basistrening ved ungdomsskolene

Nærings- og byutvikling

Venstre vil arbeide for en politikk som bidrar til å opprettholde sysselsettingen i kommunen, og som gjør det attraktivt å etablere nye bedrifter og drive variert næringsvirksomhet. Venstre vil gi gode vekstvilkår for de bedriftene som er etablert i kommunen og regionen og samtidig få etablert flere statlige oppgaver til regionen.

Turisme er viktig for hele regionen. Lillehammer Venstre vil bidra til forutsigbarhet og langsiktighet for den regionale, overbyggende reiselivsorganisasjonen. Kommunen må sørge for lokaler og områder som kan huse gründervirksomhet, samt videre utvikling av Lillehammer som film- og tv-by.

Skal vi lykkes med utvikling av regionen må det til et mye sterkere offentlig-privat samarbeid. Dette vil styrke næringslivet samtidig som kommunen ikke binder opp sine midler.

Lillehammer sentrum og gågata er Lillehammer sin stolthet og sjel. Venstre vil utvikle dette området så det blir en Barnas by fra terrassen til søndre park. Venstre vil stå i spissen for å utvikle dette området til en blanding av fornøyelser, kultur og handelspark.

Venstre vil:

• sørge for at vi kan stille nødvendige næringsarealer til disposisjon.
  • satse på turisme og reiseliv.
  • arbeide for et levedyktig og bærekraftig landbruk.
  • legge til rette for kulturnæringer, herunder tv- og filmproduksjon
  • føre en langsiktig næringspolitikk.
  • videreutvikle Campus Lillehammer.
  • støtte opp under forsvarets satsning på Jørstadmoen
  • åpne for mer offentlig-privat samarbeid (OPS)
  • utvikle «barnas sentrum»

Helse og omsorg

Lillehammer kommune skal være kjennetegnet av gode velferdstjenester innen helse og omsorg. Venstre er opptatt av å sette mennesket i sentrum. Det er viktig med et godt, offentlig tilbud, men Venstre ser også verdien av å ha et supplement med effektive og gode tilbud fra private og ideelle aktører.

Lokalsykehusene har en nødvendig og viktig rolle i det totale helsetilbudet til befolkningen, og de er viktige for å ha god beredskap i hele landet. Venstre har vært konsekvente på at sykehuset på Lillehammer skal bestå, og ser det som gledelig at de fleste andre partier i Oppland er i ferd med å komme på samme linje. Det er behov for å videreutvikle samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjeneste for at pasienten skal oppleve et mest mulig helhetlig pasientforløp.

Andelen eldre i befolkningen øker. Dette skaper utfordringer for kommunen når det gjelder å gi gode tjenester. Det stiller krav til kommunen om å tenke innovasjon innen helse og velferd. Det stiller krav til kommunen om å legge til rette for at hver enkelt skal kunne ta vare på egen helse, være aktiv og deltagende i samfunnet. Venstre vil sikre en verdig, trygg og meningsfylt alderdom for alle, uansett personlig økonomi og sosialt nettverk. Forskjellige livsfaser og forskjellige mennesker krever forskjellige tilbud. Det er viktig at kommunen sikrer et variert tilbud av boformer med forskjellig grad av kommunale hjelpe- og omsorgstjenester. Venstre ønsker at det tas inn flere lærlinger inne helse- og omsorgssektoren. Dette for å styrke rekruttering og kompetanse innen sektoren og minske behov for innleie av vikarer.

Venstre ønsker å ha et klart fokus på forebyggende helsearbeid. Venstre vil ha et spesielt fokus på barn og unges oppvekstmiljø som legger til rette for både fysisk og mental aktivitet i hele livsløpet. Dette vil sikre borgerne best mulig fysisk og psykisk helse og gi stor samfunnsøkonomisk gevinst.

Vanlige psykiske helseproblemer som angst og depresjon utgjør en stor folkehelseutfordring. Det er viktig å kunne gi rask og presis behandling når symptomene melder seg. For å forebygge langvarige psykiske lidelser hos voksne vil Venstre at det skal bli langt lettere å få rask tilgang på profesjonell hjelp utenfor spesialisthelsetjenesten. Lavterskel psykologtilbud bør være en fast del av kommunehelsetjenesten. Det er økende behov for en god behandlingstjeneste i primærhelsetjenesten. Venstre ser i denne forbindelse behov for å etablere stilling som kommunepsykolog.

Lillehammer skal være en kommune for alle. Alle skal kunne delta i arbeid og samfunnsliv. Venstre ønsker et sterkere fokus på universell utforming og etterspør en tydeligere plan for at kollektivtransport, informasjon, offentlige bygg, by- og boligmiljøer gjøres bedre tilgjengelig for innbyggere og besøkende med nedsatt funksjonsevne.

Venstre vil:

• styrke hjemmetjenesten og gi god mulighet for mottakeren til å påvirke innholdet i tjenestene, slik at flere kan bo hjemme.
  • fortsatt regionalt samarbeid og samarbeid med private og ideelle helseaktører der det er hensiktsmessig.
  • styrke skolehelsetjenesten
  • videreutvikle lavterskeltilbud innen rus- og psykiatriomsorgen
  • gi et bedre tilrettelagt jobb- og aktivitetstilbud for unge innen rus- og psykiatriomsorgen
  • legge til rette for at eldre og uføre skal kunne reetablere seg i egnet bolig
  • sikre videre utbygging av god, tilpasset eldreomsorg i kommunen
  • jobbe for fortsatt allsidig sykehustilbud med akuttfunksjoner på Lillehammer
  • etablere et brukerutvalg for alle brukergrupper for å sikre lik og rettferdig fordeling av tjenestene
  • ha økt fokus på teknologi for kunne løse framtidas velferdsutfordringer
  • ha større fokus på internasjonalt samarbeid for å videreutvikle tjenester innen helse og omsorg
  • vil ha en handlingsplan for universell utforming i kommunen
  • at fastlegene skal kalle inn sine pasienter minst én gang i året til konsultasjon.
  • at helsefaglig personale skal gi gode tjenester til innbyggerne uten å være unødig belastet med administrativt arbeid.
  • opprette stilling som kommunepsykolog.
  • styrke fagkompetansen innen palliativ behandling i kommunen og gi innbyggerne en tryggest mulig opplevelse av livets siste fase.
  • utvikle en egen strategi for ungdomshelse
  • utvikle behandlingskompetanse i kommunen for å være klar til å kunne ta imot utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten, også innen psykiatri.

Idrettskommunen

Lillehammer har en aktiv befolkning og mange gode idrettsutøvere. Klima, anleggs­tilgjengelighet, utdanningsinstitusjoner og infrastruktur gjør at Lillehammer er godt egnet for idrett både, på lokalt og nasjonalt og internasjonalt plan. Venstre mener at det er viktig å satse på den lokale idretten og legge til rette for at lav inntekt ikke skal være hinder for deltagelse. Venstre har vært en pådriver for å få ned leieprisen i kommunale anlegg. Vi vil fortsatt være en garantist for lave priser på leie. Venstre har i den siste perioden vært en pådriver for å utrede en fotballhall, og vi mener at dette bør være neste idrettsanlegg som bygges i Lillehammer

Venstre vil:

• sørge for redusert leie av idrettsanlegg for barn og unge
  • sikre gratis bruk av skoler til øvelser og trening for aktiviteter rettet mot barn og ungdom
  • styrke bredde- og toppidrettens vilkår gjennom et godt samarbeid mellom kommune og idrettsråd
  • jobbe for at arven etter ungdoms-OL i 2016 styrker den lokale idretten, kulturlivet og reiselivet i regionen.
  • jobbe for bedre integrering av barn med innvandrerbakgrunn i idrettsaktiviteter

Kulturkommunen

Lillehammer har et rikt kulturliv, med flere store kulturinstitusjoner, mange profesjonelle kunstnere, viktige mediebedrifter, en høgskole med kompetanse innen en rekke kreative fag. Dessuten har vi en rekke aktører som skaper kunst- og kulturopplevelser på høyt nivå. En kommune med et rikt kulturliv gir trivsel og er attraktiv for tilreisende og skaper arbeidsplasser. Venstre mener at frivillige organisasjoner og tilrettelagte kulturaktiviteter er viktig for livskvalitet og opplevelse av mestring, tilhørighet og utvikling i alle faser av livet.

Venstre vil:

• bedre samarbeidet med frivillige lag og organisasjoner
  • utvikle kulturskolen med tilbud innen flere uttrykk
  • utrede utvidelse av Kulturhuset Banken, med sal/black box for visning og produksjon av scenekunst og andre kunstformer
  • tilrettelegge kulturopplevelser bedre for grupper med spesielle behov, også utenfor institusjonene
  • tilby gratis bruk av øvings- og møtelokaler til ideelle organisasjoner og institusjoner med tilbud rettet mot barn og unge
  • inkludere innvandrere i kulturlivet
  • ha sterkere fokus på kultur som vekstnæring
  • styrke satsingen på kunst- og kulturuttrykk i det offentlige rom
  • utvikle Lillehammers status som kunst- og filmby med fokus på tettere samarbeid mellom profesjonelle, utdanningsinstitusjoner og talenter.
  • fortsatt legge til rette for Lillehammer som festival- og arrangementsby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**