– Størst av alt er kjærligheten

Gerard Doetjes, Høgskolen i Østfold

Bystyrekandidatene Gerard Doetjes og Trond Svandal reagerer på Norsk luthersk misjonsambands verdikav til lærere ved Hans Nielsen Hauge vgs. Dette er deres leserbrev:

“Fredriksstad Blad kunne nylig fortelle sine lesere at to av distriktets skoleledere, Hanne Tulluan på Hans Nielsen Hauge vgs. og Astrid Langmoen Olsen på Tomb vgs. mener at homofilt samliv er galt. Vi kan ikke tolke rektorenes utspill på annet vis enn at homofile lærere ikke er velkomne på de to misjonsdrevne skolene.

Vi vil ikke mene hva Tulluan, Langmoen Olsen og deres støttespillere i KrF og Partiet de Kristne skal mene, men for vår del kan vi ikke skjønne hva som skulle være galt hvis to kvinner eller to menn velger å leve sammen. Vi har lest bibelen og forstått at kjærligheten er størst av alt, uansett.

Venstre vil ikke stenge de to skolene så lenge de følger lov og forskrift, men vi vil gi tydelig uttrykk for at vi forventer at skolene til enhver tid sørger for at elevene opplever at det ikke er noe galt ved å være homofil og at homofile elever, akkurat som sine heterofile klassekamerater, har en selvfølgelig rett til å flytte sammen med kjæresten når den tid kommer.

Vi ønsker alle elevene, lærerne og rektorene en fin og fordomsfri skolestart.

Trond Svandal og Gerard Doetjes, Fredrikstad Venstre”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**