Venstre står godt på Skoppum Vest

Foto: Jernbaneverket

Høyre ved Tove Tangen og Jon Olav Knotten vil gå av og på toget ved Bakkenteigen. I hvert fall sier de det i Gjengangeren og kritiserer Venstres ståsted. Valg av trase handler mye om at mange bruker tog , men også om Horten kommunes viktigste enkeltavgjørelse i overskuelig fremtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre har vært klare i sitt standpunkt og ikke forandret mening. Venstre tar alle utredninger og innspill med i debatten. Vi oppfatter at alle de politiske partiene i Horten har tatt stilling til fremtidig jernbanetrase. Høyres kritikk av Venstre faller derfor på sin egen urimelighet.

I Venstre er det lov å tenke selv og det er viktig å søke informasjon underveis når spørsmålet er omfattende. Venstre har brukt mye tid på konsekvensene ved de ulike alternativene og vært i forkant. Hvorfor skal vi endre mening når løpende fakta og informasjon forsterker vår oppfatning om trasevalg og stasjonsetablering? Mye kunnskap om de tre jernbanealternativene gjennom vår kommunene foreligger faktisk i arbeidet med konsekvensutredningen. Innlegget fra de to Høyre-representantene viser at de ikke er villig til på flere viktige punkter å erkjenne faktiske forhold.

Det bør være mulig for Høyre også å se konsekvensene ved de ulike trasealternativene. Jeg registrerer at Høyres tidligere bastante standpunkt om Bakkenteigen traseen nå har blitt vagere. Jeg synes det er fint at Høyre er opptatt av jordvern og det gleder meg når Høyre går inn for løsninger som i minst mulig grad legger beslag på dyrkbar mark. Skal vi tro Høyre på dette så har Høyre kommet langt i å være enig med Venstre. Det er bare ett alternativ som legger minst beslag på matjord med ca 10% matjord av det arealet Bakkenteigen legger beslag på.

Forskjellen mellom Høyre og Venstre blir tydelig når vi kommer til brobygging i sårbar natur. Her har Venstre et klart ståsted og mener at brobygging over Borreskåle eller oppfylling/bro over Adal ikke er en god løsning det være seg landskap, naturvern eller estetikk. Høyre gir feilaktig inntrykk når de sier at alle alternativene medfører broer, det er bare de to løsningene nær Bakkenteigen som medfører de monsterbroene Venstre er i mot.

Støy langs jernbanelinjene er en viktig faktor for utvikling av gode boområder. Venstre mener fortsatt at linjeføringen i størst mulig grad bør gå utenfor beboelsesområder og at tunneler i bolignære områder er det beste. Dette er spesielt viktig å ta med når fremtidig bo og tettstedsutvikling setter i gang. Linjeføring i lang tunnel gjør at boligområder på Skoppum ikke blir støyutsatt, slik Høyre gir inntrykk av.

Spørsmålet om hvilken trase som er best for kommunen og regionen må sees i et langt perspektiv. For meg blir det lite fremtidsrettet å legge dagens bussrute mellom Horten og Tønsberg til grunn for valg av noe som kan bli et regionalt trafikknutepunkt. Venstre har tro på teknologisk utvikling og vi mener at intern kommunikasjon mellom tettstedene og byene vil se helt annerledes ut når traseene er ferdig bygget om 10 år. Dette vil også gavne befolkningen i Åsgårdstrand som jeg håper ser fordelen av et par minutters lengre reisetid til toget fremfor økt trafikk og ytterligere miljøproblemer gjennom byen.

Vi i Venstre støtter utviklingen rundt Campus Bakkenteigen på lik linje som vi støtter Hortens spennende næringsliv. Vi mener det er viktig at hele næringslivet også kan nyttiggjøre seg de mulighetene et godt plassert trafikknutepunkt med jernbane medfører.

Uansett utgangspunkt for hvilke traseer de ulike partiene mener er best så dreier dette seg om et politisk verdivalg nå og for fremtiden. De to løsningene nær Bakkenteigen har mye av de samme utfordringene og etter Venstres oppfatning og kunnskap er det bare ett alternativ som ivaretar de verdiene Venstre mener er best for kommunen:

• Ett alternativ har plass nok til fremtidig og langsiktig boligbygging
  • Ett alternativ kan bli et trafikknutepunkt for Horten, Re og deler av Tønsberg
  • Ett alternativ fanger opp fremtidige nærings- og avklaringsområder i nordre del av Vestfold
  • Ett alternativ har den beste nærheten til E-18
  • Ett alternativ har de beste forutsetninger for å bygge autonome bydeler for fremtiden.
  • Ett alternativ kan bli en klimavennlig nullutslippsbydel
  • Ett alternativ kan møte stor befolkningsvekst
  • Ett alternativ tar mest hensyn til matjord
  • Ett alternativ tar mest hensyn til naturvern
  • Ett alternativ tar mest hensyn til kulturminner

• Ett alternativ har alle disse egenskapene og sannsynlig den beste samfunnsmessige bærekraften

og sannsynlig tar mest hensyn til klima

og sannsynlig medfører minst forsinkelser

og sannsynlig er det rimeligste å bygge.

Venstre vil ha jernbanestasjon på Skoppum Vest.

Horten Venstre

Carl Otto Kielland