Røyken Venstres valgprogram 2015-2019

Innledning

Venstre er et sosialliberalt parti. Vi vil skape et samfunn der folk har frihet til å forme sitt eget liv samtidig som vi tar ansvar for hverandre og miljøet. Grønn utvikling og en trygg oppvekst for barn er våre viktigste saker.

Liberal politikk tar utgangspunkt i det enkelte mennesket. Det gode liv skapes av frie mennesker som tar egne valg og som får mulighet til å bruke sine evner til beste for seg og samfunnet.

Liberal politikk er optimistisk. Et godt samfunn er bygd på kunnskap, en åpen og tolerant kultur, sosial trygghet og offensive, miljøvennlige løsninger.

Venstre vil:

• Utvikle Røyken som en grønn, varm, moderne, åpen og bærekraftig kommune
  • Gi alle like muligheter til å lykkes gjennom å satse på skole og barnehage, og legge til rette for kultur, idrett og næringsliv

Ung i Røyken

Visjon: Et godt sted å vokse opp i, og en kommune hvor unge ønsker å etablere sin fremtid.

Venstre vil gjøre Røyken til et sted som gir unge de beste utviklingsmuligheter, trygg oppvekst og et godt aktivitetstilbud. Videre ønsker vi et bedre kommunikasjonstilbud innen kommunens grenser, slik at man uten bil kan reise mellom tettstedene.

Venstre vil: Ha aktive unge – derfor vil vi tenke mer helhetlig og gjøre skolene til lokale møteplasser for kultur, idrett og demokratiutvikling. Både etter skoletid, i helger og skolens ferier.

• Støtte opp under ungdomsklubber med vide åpningstider, og gjerne i tilknytning til skolene eller andre ungdomstilbud.
    • Jobbe for flere aktiviteter for ungdom, for eksempel Aktiv fredag på Spikkestad og Åpen skole på Slemmestad.
    • Videreutvikle kulturskolen med både musikk/band, dans, teater og kunst.
  • Forbedre kollektivtilbudet mellom tettstedene, og mot Drammen og Asker/Sandvika/Oslo.
  • Videreutvikle ungdomsdemokratiet både på skolene og i kommunen.

Ha trygge unge – derfor vil vi at barn skal ha trygge og kompetente voksne rundt seg.

• Videreutvikle lavterskeltilbud for psykisk helse for unge
  • Øke tilgjengelige helsesøstre på alle skolene
  • Videreutvikle arbeidet mot rasisme og mobbing, og styrke arbeidet med å bekjempe fordommer.
  • Styrke det rusforebyggende arbeidet.

Barnehager

Visjon: En arena for lek og utvikling

Venstre vil satse på barn gjennom et godt oppvekstmiljø og trygge barnehager, og skape arenaer der hver enkelt har mulighet til å lykkes. Barn og familier er ulike og har ulike behov. Derfor mener Venstre at barnehagetilbudet kan være mer fleksibelt både i innhold og åpningstider. De ansatte er barnehagens viktigste ressurs – derfor er arbeid med rekruttering og utdanning viktig. Barnehagene må også ha vilkår som gir de ansatte mulighet til å se hvert enkelt barn.

Venstre vil:

• Tilrettelegge for gode barnehager som en del av grunnlaget for en trygg, utviklende og god oppvekst.
  • At den enkelte barnehage skal kunne utvikle sin egenart og pedagogiske profil.
  • Tilrettelegge for familiers ulike behov gjennom fleksible åpningstider, barneparker og kveldsåpne barnehager.
  • Ha plass for alle ettåringer og to opptak i året.
  • Etablere et videreutdanningsløft for pedagogiske ledere som er ansatt på dispensasjon fra kravet om pedagogisk utdanning.
  • Sørge for tilstrekkelig kvalifisert bemanning i barnehagene i Røyken gjennom systematisk rekrutteringsarbeid.
  • Øke utdanningen av egne ansatte assistenter til barnehagelærere gjennom arbeidsplassbasert utdanning.
  • Vurdere seniortiltak for å beholde barnehagelærere gjennom hele sitt yrkesliv.
  • Iverksette tiltak for å bedre rekrutteringen til både private og kommunale barnehager i Røyken.
  • At Røyken som et minimum følger Helsedirektoratets anbefalinger for normtall når det gjelder helsesøster-, skolehelsetjenesten og helsestasjonen.

Skoletilbud

Grunnskolen:

Venstre mener at skolen har et viktig samfunnsoppdrag – den skal gi alle mulighet til kunnskaper og ferdigheter i et fremtidig yrkesliv, men også ivareta mer grunnleggende kvaliteter som er viktige for å kunne delta i samfunnslivet. I en stadig mer globalisert og trangbodd verden blir evner til å forholde seg til endring, klimabevissthet, toleranse og ikke minst å kunne delta i demokratiske prosesser, viktige for å lykkes i samfunnet.

Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen til en god skole – derfor satser Venstre på lærerne! Nasjonale prøver og annen kartlegging er viktige verktøy for lærene, men må ikke bli en tidstyv på bekostning av tid med elevene. Lærene trenger gode betingelser for å legge til rett for kvalitet i opplæringen. Dette krever god ledelse, gode skolebygg, store nok fagmiljøer og oppdaterte kunnskaper både innenfor sine fag og pedagogikk.

Venstres skolepolitikk legger til grunn at ingen elever er like og derfor har ulike behov. Derfor bør elever og foreldre kunne velge mellom skoler med ulike profiler. For å skape et slikt profilmangfold må skolene få større frihet til å styre egen utvikling.

Venstre vil:

• Bygge ut Nærsnes barneskole slik at alle klassetrinnene og SFO har tilstrekkelig med klasserom, grupperom og nødvendige fasiliteter.
  • Bygge nytt skolebygg som samler Torvbråten og Sydskogen skole.
  • Innføre rekrutteringsprogrammer for å trekke de beste lærerne til Røyken.
  • Gi hver skole frie midler og romsligere driftsrammer, slik at de får reell mulighet til å la lærere hente faglig og pedagogisk påfyll.
  • Kutte tidstyvene og redusere byråkrati for å gi lærerne bedre tid til elevene, f.eks forenkle og samordne rutinene for rapporteringer i skolen.

Videregående opplæring:

For mange elever i Norge fullfører ikke videregående opplæring. Venstre har som mål å redusere frafallet. Dette krever felles innsats fra stat, kommune, skole og næringsliv, og må starte så tidlig som barneskolen og barnehagen. Særlig trenger Norge flere fagarbeidere. Venstre vil derfor være en pådriver for flere lærlingeplasser.

Venstre vil:

• Øke antall lærlinger i kommunens virksomheter.
  • Sette krav om lærlingprogram hos bedrifter som deltar i kommunale anbudsprosesser.
  • Styrke yrkesveiledningen i ungdomsskolene i Røyken, og i større grad knytte denne sammen med direktekontakt med både videregående skoler og næringslivet.
  • Sikre at de som trenger særskilt tilrettelagt opplæring i videregående opplæring får en så god overgang fra ungdomsskolene i Røyken som mulig.
  • At skolehelsetjenesten også er lett tilgjengelig for elevene i videregående opplæring.

Folkehelse

Visjon: Røyken skal ha gode tilbud for både fysiske og psykiske helsebehov – til alle aldersgrupper.

Grunnlaget for god folkehelse legges utenfor helsevesenet. Det er de universelle tiltakene, som en god barnehage, en god skole, et inkluderende arbeidsliv og deltagelse i frivillig aktivitet som idrett og friluftsliv, som er viktigst også for helsetilstanden til innbyggerne. I tillegg trengs målrettede tiltak overfor utvalgte grupper. Gjennom helseloven og samhandlingsreformen er kommunen ansvarlig for helsefremmende og forebyggende helsetjenester for befolkningen vår. For å nå målene om å fremme helse og forebygge fremfor å behandle, må helsestasjonene og lavterskeltilbudene styrkes for alle aldersgrupper.

Venstre vil:

• Styrke mat- og helsefag i barneskolen.
  • Ha et variert aktivitetstilbud både for friske eldre og eldre i institusjon.
  • At frisklivssentralene skal fungere som en lavterskel informasjons- og rådgivningstjeneste for alle som har behov for det. Også for de uten frisklivsresept og etter fylte 67 år.
  • Opprette et lavterskel psykologtilbud for alle aldersgrupper med statlig tilskudd i kommunehelsetjenesten, hvor det skal være mulig å få behandling uten henvisning.
  • Sikre god bemanning av psykiatriske sykepleiere i eldreomsorgen

Helse/Velferd

Visjon: En kommune som setter innbyggerne i sentrum, og som leverer helsetjenester av høy kvalitet.

God kvalitet på helsetjenestene er viktigere enn hvem som utfører dem. Kommunen skal ha et helsevesen som gjør prioriteringer på en åpen, kunnskapsbasert, forutsigbar måte med høy kvalitet. Pasienten/innbyggerne skal ikke bli sykeliggjort av systemet. Kommunen skal påse at at helse- og omsorgsinstitusjoner overholder sentrale pasient- og brukerrettigheter. Det viktigste er et offentlig helsetilbud med så god kvalitet og så god ressurstilgang at det ikke oppstår et klasseskille i helsevesenet.

Venstre vil:

• Sikre høy kvalitet på helsetjenester.
  • Helsepersonell skal ha høy kunnskap og kompetanse.Ha en god og forpliktende rehabilitering og habiliteringsplan.
  • Ha en god og effektiv plan for psykisk helse med lavterskel psykologtilbud.
  • Styrke behandlingen til rusavhengige, og gi pasienter med rus- og psykiske problemer integrert behandling for begge lidelser.

Eldre i Røyken

Visjon: En kommune det er godt å bli gammel i.

Røyken skal være en god kommune for eldre borgere. Det må tilrettelegges bedre for at alle kan være selvhjulpne så lenge som mulig. Ulike ønsker og behov må så langt det er mulig imøtekommes, slik at de som trenger det får et godt og variert omsorgsbehov. Eldreomsorgen skal ta hensyn til den eldre befolkningens mangfoldige sammensetning. Eldre skal møtes med respekt, og gis mulighet til å bruke sine evner i ulike roller i samfunnet.

Mange eldre har god helse og kan leve et godt og aktivt liv. Det er viktig at kommunen tar vare på den ressursen disse representerer. Den nye eldregenerasjonens helsetilstand gjør at flere enn tidligere greier å bo hjemme lenger, noe de fleste også ønsker. Gode treningstilbud for eldre er både god helseøkonomi og samfunnsøkonomi.

Venstre vil:

• I samarbeid med bl.a. Vestre Viken utvikle Bråset til å et lokalmedisinsk senter for å styrke behandling før, og etter, sykehusbehandling.
  • At kommunen aktivt legger til rette for at det bygges boliger tilrettelagt for eldre . Eksempelvis eldreboliger, bofellesskap og generasjonsboliger.
  • Bygge omsorgsboliger i kommunal regi i flere av tettstedene.
  • Prioritere at ressursene de eldre kan bidra med innen frivillighet blir kjent. Frivilligsentralen er en mulig formidler av ”jobber” for eldre til for eksempel SFO og barnehager.
  • Utvikle samarbeidet med organisasjoner som legger til rette for en aktiv og meningsfylt alderdom.
  • Styrke hjemmetjenesten og vektlegge hverdagsrehabilitering og trening.
  • Sikre at eldre og andre brukere fortsatt selv kan velge leverandør av hjemmetjeneste.
  • Fremme bruk av velferdsteknologi i hjemmene til brukere av hjemmetjenesten, og gjøre dette allment tilgjengelig også for andre gjennom brukerbetaling.
  • Etablere et botilbud for personer i tidlig fase av demens gjennom mindre bogrupper.
  • Utvikle dagens tilbud av seniorsentre, dagsenter, frisklivs- og frivillighetssentral.

Helse- og omsorgssektoren er mer kompleks enn bare for få år siden. Vi trenger nok hender, men fremfor alt trenger vi stadig økt kompetanse hos de ansatte for å løse alle nødvendige oppgaver. Kompetanse gir også trygghet, godt arbeidsmiljø og ikke minst god omsorg.

Venstre vil:

• Satse målrettet på rekruttering og kompetanseheving av helsepersonell.
  • Styrke den tverrfaglige kompetansen blant annet med tilstrekkelig fysioterapeut- og ergoterapitilbud.
  • Til enhver tid ha et tilstrekkelig antall sykehjemsplasser til å møte innbyggernes behov.
  • Opprettholde sambogarantien og muligheten for at alle som ønsker det får enerom på sykehjem.

Integrering

Visjon: En åpen og inkluderende kommune

Venstre vil at Røyken kommune skal være en god kommune også for innbyggere med bakgrunn fra andre land enn Norge. Som en kommune med gode ressurser må vi ta vår del av ansvaret for mennesker fra de hardest rammede land i verden. Det betyr at Røyken bør ta imot flere av de flyktningene som UDI ber at blir bosatt enn det som er tilfelle i dag. Venstre vil jobbe for at flyktninger integreres raskere og at de raskt kommer ut i jobb.

Venstre vil:

• Styrke kapasiteten i kommunens mottak av flyktninger.
  • Bygge ut introduksjonsprogrammet i Røyken kommune, særlig med sikte på høyere nivå på språkkompetansen.
  • At det så tidlig som mulig legges til rette for, og kreves, aktiv deltakelse i arbeidslivet.
  • Utarbeide et prosjekt som inkluderer flyktninger aktivt i frivillig arbeid i kommunen.

Samferdsel

Visjon: Røyken skal være en kommune som det er enkelt å bo uten bil

Venstres visjon er å gjøre det mulig for alle innbyggere bevege seg trygt og enkelt innenfor kommunens grenser. Derfor vil vi jobbe for å få matebusser, flere og raskere buss-, båt- og togtilbud, flere sykkel- og gangveier og flere ladestasjoner for el-biler i Røyken. Det skal hele tiden jobbes med nye innfallsvinkler for å løse våre samferdselsutfordringer.

Venstre vil:

• Opprettholde Hallenskog stasjon.
  • Støtte forslaget om ny stasjon ”Kjekstadmarka”.
  • Få tilbake direktetoget på Spikkestadbanen Etablere matebuss fra alle tettsteder til enten hurtigbåten fra Slemmestad, eller tog fra Spikkestad, Røyken og Hallenskog.
  • Transport på ”tvers” eller i ”ring”, i samarbeid med Hurum.
  • Kjempe for ekspressbusstilbudet fra hele Hurumhalvøya til Oslo.
  • Flytte busstilbudet på Hurumhalvøya fra Brakar til Ruter for å sikre likestilt kollektivtilbud som i Akershus/Oslo.
  • Utvide båttilbudet for pendlere på Oslofjorden.
  • Jobbe for bro med jernbane, gang- og sykkelvei på sørspissen av Hurum som binder sammen Hurumhalvøya med stor-Oslo.
  • Fortsette utbyggingen av gang- og sykkelveier i kommunen, også langs fylkesveiene.
  • Jobbe for elferge-tilbud på Oslofjorden
  • Opprette et samferdselsutvalg i kommunen

Miljø

Visjon: En grønn kommune som det er godt å bo i

Å ta vare på miljøet handler både om å ta vår del av ansvaret for globale miljøproblemer, og om å gjøre Røyken til en bedre kommune å bo i. At kommunen er behagelig å ferdes i og godt tilrettelagt for gående, syklister og kollektivtransport, er både et gode for borgerne og bra for miljøet. Konsentrert bebyggelse, korte avstander og god tilgang på kollektivtransport gir lavere utslipp og mindre energibruk. Venstre vil utvikle kommunen smart, ved å ta vare på grøntarealer, fjorden, strandsonen og marka. Videre skal Røyken dessuten være en nasjonal foregangskommune for gjennomføring av klimakutt. Alle biler som brukes av kommunen bør være el-biler.

Venstre vil:

• Kartlegge allmenhetens muligheter for bruk av strandsonen, med mål om at alle ulovlige stengler skal fjernes. For å gi allmennheten større tilgang enn hva som er tilfelle i dag vil Venstre ikke gi dispensasjoner til ytterligere nedbygging.
  • Årlig aksjon for rydding av strender og andre naturområder for søppel.
  • Opprette kontrollordning for småbåthavner og gi støtte til opprydning av lokal forurensing fra fritidsbåter..
  • Skifte ut eventuelle forurensede masser i tilknytning til kommunale bygg, og særlig barnehager og på lekeplasser.
  • Hjelpe innbyggerne med å skifte ut oljetanker gjennom støtteordning og informasjon.
  • At kommunen foretar en kartlegging av gamle fyllinger, forurenset grunn og forurenset sjøbunn.
  • Sikre at klima- og miljøhensyn blir ivaretatt i alle plan-, regulerings- og utbyggingssaker.
  • Gi gebyrreduksjon for behandling av byggesaker for lavenergi-, passiv- og plusshus.
  • Stille krav til bruk av miljø- og klimavennlige byggematerialer i alle nye kommunale bygg.
  • Vedta at alle nye kommunale bygg skal bygges etter passivhus-standard.
  • Utvikle en sammenhengende kyststi fra Asker til Hurum

Bærekraftig vekst

Visjon: At Røyken i 2030 fortsatt kan ha som motto ”Grønn, nær og levende”.

Alle prognoser tilsier at befolkningen i hele Osloregionen vil vokse kraftig de neste tiårene. Samtidig som det er naturlig at Røyken må ta sin del av denne veksten, er det viktig å legge til rette for en bærekraftig utvikling som kommunen vil makte. Dette gjelder særlig utbygging av kommunale tjenester som barnehage, skole og eldreomsorg, men enda viktigere vil samferdsel, arbeidsplasser, næring og miljø bli for at Røyken også i fremtiden skal være et godt sted å vokse opp.

Innholdet i regjeringens forslag om ny kommunestruktur som er varslet våren 2017 vil endre dagens oppgavefordeling mellom kommune, fylke og stat. Endring av oppgaver kan eksempelvis bli tilfelle for kollektivtilbud, videregående utdanning, helse, natur- og utmarksforvaltning med mer.

Majoriteten av Røykens yrkesaktive befolkning pendler i dag mot Asker, Bærum og Oslo. Røyken Venstre tror at en sammenslåing av Røyken og Asker kommune som en del av Akershus fylke vil gi en kraftig forbedring i kollektivtrafikken. Elever innen videregående utdanning i Røyken vil få et bredere tilbud innen akseptabel avstand og med en bedre kommunikasjon. Røyken har allerede et godt samarbeide med Asker innen helse, og en utvidelse av dette vil være naturlig.

• Slå sammen Røyken og Asker kommune
  • Bli en del av Akershus fylke
  • Prioritere utbygging av boliger til sterke kollektivknutepunkt som Spikkestad, Røyken og Slemmestad.

Visjon: En kommune som støtter frivillig kultur, idrett og frivillighet

Kulturarenaer er samfunnets viktigste arenaer for kreativitet, skaperevne og formidling av kunnskap og ideer. I norsk tradisjon står i tillegg idrett og friluftsliv sentralt, både som livsutfoldelse, som del av vår kulturarv og identitet og som arenaer for mestring, trivsel og helse.

Røyken har en fantastisk natur, flotte kulturlandskaper, og mange gode arenaer for utøvelse av kultur, idrett og friluftsliv. I kombinasjon med et rikt lags- og foreningsliv er dette viktig for at Røyken til en god kommune å bo i. For barn og unge er disse tilbudene en svært viktig del av det å få en meningsfylt oppvekst, både sosialt, mentalt og fysisk.

Frivillige organisasjoner er en bærebjelke i det norske samfunn. Det frivillige foreningslivet gir folk en lokal tilhørighet, verdifulle kunnskaper og ferdigheter og god kontakt med andre mennesker gjennom en felles aktivitet. Venstre vil gi den frivillige sektoren i Røyken vekstmuligheter ut fra frivillighetens egne vilkår og arbeide for at kommunen er en langsiktig og støttende partner der det trengs.

Venstre vil:

• Være en støttespiller for idrettsbevegelsen i dens bestrebelser i å utvide, og forbedre idrettstilbudene i kommunen. Idretten er vår største folkebevegelse, og spiller en viktig rolle for trivsel og folkehelse.
  • Fortsette satsningen på Slemmestad som kulturarena, og som lokomotiv for å skape kulturutvikling i hele kommunen.
  • Prioritere bibliotekene som en av kommunens viktigste kulturarenaer. Det er en målsetting å utvide åpningstidene, øke innkjøp av bøker og andre medier, fortsette utviklingen av digitale bibliotektjenester og andre prosjekter som gir bibliotekene et fornyet innhold.
  • Jobbe for et nytt hovedbibliotek på Slemmestad. Enten i nye lokaler, eller rehabilitere eksisterende.
  • Røyken Venstre ønsker at kulturskolen skal ha et tilbud i alle deler av kommunen, og vil i perioden jobbe for at kulturskolen skal etablere et tilbud i det nye kulturbygget på Spikkestad.
  • Bevilge midler til innkjøp av kunst hvert år. Alle kommunale bygg og offentlige bør ha utsmykning, og gjerne av lokale kunstnere.
  • Opprustning etablerte friluftsområder i kommunen. Nytt toalettanlegg på Høvikvollen er særlig prioritert, men også Tåje-stranda og lysløpene er viktige satsningsområder.
  • Kontinuerlig utbedring og utvikling av Kyststien. Traseen må legges så nært vannet som mulig.
  • At frivillige lag-, foreninger, lokale vel og organisasjoner opplever kommunen som en positiv, konstruktiv og løsningsorientert samarbeidspartner.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**