Et Nord-Trøndelag for fremtiden

Portretter, Venstre LM 2015 Marita Ramberg Røthe, Nord-Trønderlag Foto: Jo Straube / Venstre, Jo Straube / Venstre

I Trønderavisa 17. august presenterte førstekandidat Marita Røthe Venstres ambisjoner for kommunereformer i Nord-Trøndelag. Dette er et klart signal om at Venstre ønsker å være i førersetet for et moderne Nord-Trøndelag

– Grunnen til at vi er pådrivere for reformen, er kampen om ungdommene. Nesten 70 prosent av ungdommer tar høyere utdanning. Da trenger vi interessante arbeidsplasser, gode skoler og brede kulturtilbud for at de skal komme hjem, sa Marita Røthe til avisen.

Med Venstres kart (se under) blir antallet kommuner redusert til 9. Man står da igjen med følgende kommuner:

■ Ytre Namdal: Vikna, Nærøy, Leka og Bindal (Nordland)

■ Namsos, Fosnes, Overhalla, og deler av Namdalseid

■ Grong, Høylandet og Namsskogan

■ Røyrvik og Lierne

■ Steinkjer, Verran, deler av Namdalseid, Snåsa og Inderøy.

■ Innherred: Levanger og Verdal.

■ Værnes: Stjørdal, Meråker og Frosta, (pluss evt Selbu og Malvik i Sør-Trøndelag).

■ Leksvik og Riss

■ Flatanger, Osen (Sør-Trøndelag) og Roan (Sør-Trøndelag).

Nye Nord-Trøndelag II-02

Det taes da forbehold om at lokale prosesser må få gå sin gang først, og at dette kan endre hvor mange kommuner man ender opp med.

I tillegg til lanseringen av kommunekart, kom Røthe med krav om umiddelbar fylkessammenslåing:

– Vi ønsker å samle Trøndelag til ett, og demred være en solid region som kan balansere Oslo. Vi må tørre å tenke stort, og se Trøndelag som en kraftfull region i internasjonal sammenheng. Vi har en kjent matproduksjon, FOU i verdensklasse og vi produserer kunstnere og idrettsutøvere på et nivå som få konkurrerer med. Vi har felles historie, felles næringsliv og felles hovedflyplass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**