Vil dra Ap mot sentrum om det ikke blir borgerlig flertall

Foto: Jo Straube

– Venstre er et borgerlig sentrumsparti. Blir det ikke borgerlig flertall, vil vi bruke krefter på å trekke Ap inn mot sentrum. Det er bedre enn om de skal lene seg på den ytterste venstresiden, sier Erlend Horn om den siste tidens meningsmålinger i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

På første måling i Bergens Tidende etter sommeren hadde Ap flertall i bystyret sammen med KrF og Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Ap og KrF har over lengre tid gått ut i mediene med et budskap om at de to partiene kan samarbeide i byråd etter valget.

Borgerlig sentrumsparti

Sentrumspartneren Venstre signerte før sommeren, i motsetning til KrF, en avtale om byrådssamarbeid med Høyre og Frp. I den står det klart og tydelig:

«Dersom samarbeidspartiene får et parlamentarisk grunnlag til å danne et byråd etter høstens kommunevalg, vil vi sette oss ned sammen med mål om å bli enige om en byrådsplattform og danne byråd i Bergen».

Avtalen låser imidlertid ikke Venstre. Dersom det ikke blir grunnlag for et borgerlig flertall, vil partiet søke innflytelse andre steder, sier toppkandidat Erlend Horn (V).

- Hva gjør dere dersom KrF velger seg Ap?

- I et slikt scenario vil det være viktig for Venstre at den politikken har et tyngdepunkt i sentrum, og minst mulig tyngdepunkt mot venstresiden.

Horn presiserer at de anser seg som et borgerlig sentrumsparti.

- Men er det ikke grunnlag for et borgerlig byråd, vil vi heller bruke krefter på å trekke Ap inn mot sentrum.

- Venstre er et borgerlig sentrumsparti, men blir det ikke borgerlig flertall, vil vi bruke krefter på å trekke Ap inn mot sentrum. Det er bedre enn om de skal lene seg på den ytterste venstresiden, sier Erlend Horn om den siste tidens meningsmålinger i Bergen.
– Venstre er et borgerlig sentrumsparti, men blir det ikke borgerlig flertall, vil vi bruke krefter på å trekke Ap inn mot sentrum. Det er bedre enn om de skal lene seg på den ytterste venstresiden, sier Erlend Horn om den siste tidens meningsmålinger i Bergen.

MDG stemmer i blokk med Rødt

Horn registrerer at MDG kunne dannet flertall med Ap og KrF, ifølge den siste meningsmålingen. Til tross for at MDG kaller seg blokkuavhengige, anser Horn partiet for å høre til på venstresiden. Blir et byråd med Ap aktuelt, vil han derfor jobbe for at SV og MDG ikke får innflytelse på det.

- I denne perioden har MDG stemt nesten utelukkende i blokk med Rødt i bystyret, så det å kalle de et fløyparti på ytterste venstrefløy mener jeg er helt rimelig, sier Horn.

I dagens BT tar KrF sterk avstand fra måten Frp kommer med utspill i media som fører til økt avstand mellom partiene. Horn påpeker at alle partiene kjører hver sine valgkamper, og ikke har noe samarbeid i så måte. Han erkjenner imidlertid at han var veldig irritert på måten Frp håndterte bybanesaken i sommer.

Først gikk Frp ut og sa de aldri ville stemme for en bybane over Bryggen. Deretter sendte de ut en pressemelding hvor de avkreftet dette, før de så gjentok ultimatumet i Dagsnytt 18.

- Det var veldig frustrerende, men vi har lagt det bak oss nå. Jeg har fått forsikringer fra Frp om at de ikke stiller noe ultimatum i denne saken. Skulle det bli en enighet om en bybanetrasé etter byrådsforhandlinger, skal de følge dette opp i bystyret. Men det er jo ikke sikkert det blir en enighet, sier Horn.

Borgerlig samling

Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H) tror fremdeles på en stor, borgerlig samling etter valget.

- Ser du det som aktuelt med et H/Frp/Venstre-byråd?

- Vi vil gå langt for å få et flertallsbyråd, og målet vårt er å få KrF med. Jeg tror det er mer sammenfallende politikk i et slikt alternativ enn et byråd med Ap, SV og De Grønne.

- Hva med Ap, V og KrF?

- Jeg tror avstanden blir vel lang mellom de partiene. Men dette kommer valget til å avgjøre.

Venstre med tydelig standpunkt

Frps toppkandidat, Tor Woldseth, er ikke overrasket over tonene fra Venstres Erlend Horn.

- Det har lagt i kortene hele tiden, og det har han vært ærlig på. Venstre har sagt at de vil forhandle med Frp og Høyre først, og går ikke det står man fritt til å forhandle med Ap. Det er fair.

Les hele saken på side 10 i Bergens Tidende mandag 24. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**