Skibygda Nittedal skaper varige verdier

Inge Solli, Nittedal Venstre, Nittedal Venstre
Inge Solli, Nittedal Venstre

Nittedal er ei skibygd med stolte tradisjoner. Odd Martinsen og Bente Skari er blant de som har skapt skihistorie, og de er fortsatt en viktig del av skiidretten her i bygda. Idrettslagene våre har i mange tiår utviklet skitalenter og skapt idrettsglede. Nå jobber idretten med planer for å bygge Sagerud arena, et stort idrettsanlegg for skiskyting som vil bli til glede for skiidretten både i og utenfor bygda. Frivillige i skibygda Nittedal skaper varige verdier.

Av Inge Solli, Nittedal Venstre

Tiltak til skiidrettens fremme

Venstre gikk til valg for fire år siden på å bygge en planfri kryssing av Svartkruttveien. Dette skulle i følge beregninger fra NCC koste rundt 1,5 millioner. Men før vi kom i posisjon til å gjennomføre tiltaket, var Svartkruttveien allerede ferdig bygd med masse infrastruktur under veien. Det viste seg at det ville koste rundt 6 millioner å få på plass ei skibru eller en skiundergang, og vi måtte innse at vi ikke klarte å oppfylle dette valgløftet. Det ble kort og godt for dyrt å gjennomføre i etterkant.

Kommunestyret fikk vedtatt at for framtidige utbyggingsområder skal vurderinger knyttet til befolkningens tilgang til marka alltid vurderes i tråd med kulturdepartementets veileder for etablering av turveier og løyper. Restmidlene fra prosjekt planfri kryssing av Svartkruttveien på 1.358.000 kroner ble avsatt til investeringsfond for framtidige tiltak til skiidrettens fremme. Midlene skal benyttes i samråd med Nittedal idrettsråd. Høyre og Frp stemte imot at disse pengene skulle brukes på skiidretten.

Først i Norge igjen

Idrettslagene overtar i disse dager drift og vedlikehold av utendørs idrettsanlegg som er åpne for allmennheten. Vi er først i Norge igjen. Ordningen som ble vedtatt av kommunestyret i juni i år medfører at idrettslagene overtar ansvar for drift og vedlikehold, samt framtidig rehabilitering av anleggene.

Idrettsrådet og kommunen har i samarbeid satt opp et detaljert anleggsregister med eksakte mål, lengde og areal på anleggene. Hver anleggstype har så fått en driftskostnad pr år pr kvadratmeter eller kilometer. Den nye avtalen vil koste rundt en million i året for kommunen. Alle skiløyper får støtte per kilometer oppkjørt løype, og ekstra tilskudd for lys og snøproduksjonsanlegg. Blant de utendørs idrettsanleggene som omfattes av denne unike avtalen er lysløype Sørlisletta, skiløype fra Sørli og skileikområde (Nittedal IL), Varingskollen lysløype og Varingskollen kunstsnøanlegg (Hakadal IL) samt lysløyper Bjønndalen og skiløype (Gjelleråsen IF).

Frivillige utvikler skiidretten

Frivilligheten har i mange tiår og i flere generasjoner utviklet skiidretten her I Nittedal. Frivillige over hele bygda har lagt ned tusenvis av dugnadstimer i idrettslagene Hakadal, Nittedal og Gjelleråsen. De har gjort en enorm innsats spesielt for barn og unge som har fått mulighet for å utvikle sine talenter og dyrke sine idrettsinteresser.

Det ligger en enorm frivillig innsats bak begrepet “Skibygda Nittedal”. Ikke noe har kommet av seg selv, hverken innen langrenn, skiskyting, alpint, eller andre idretter. Løypetraseer er lagt, lysløyper er etablert, store og mindre arrangement er avviklet – alt basert på frivillig arbeid. Nå ønsker vi planene for Sagerud arena velkommen, en skiskytterarena som har potensiale til å bli en utendørs storstue for skiidretten her i bygda, og som vil befeste Nittedals posisjon som skibygd. Det er svært mange skiinteresserte I Nittedal, og denne tradisjonen er det viktig å videreføre i et godt samarbeid mellom idrettslagene og kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**