Bodø Venstres svar til Klimavalgalliansen

Illustrasjon: venimo / creativemarket.com

Bodø Venstre fikk for noen dager siden noen spørsmål fra klimavalgalliansen som de gjerne ville ha svar på.
Dette var spørsmål vi med glede svarer på og står bak våre intensjoner.

Vi tenkte at det er og andre som kan ha lyst til å lese Bodø Vesntre sine svar på disse spørsmålene og derfor publiserer vi dem her.

1. Hvordan får miljø og klima prioritet i deres valgprogram?

Klima og miljø er sak nr. 1 – også i Bodø. Det haster å komme i gang med det grønne skiftet. Venstre har en helhetlig politikk med konkrete virkemidler som skal gjøre det enklere, billigere og mer naturlig å ta grønne valg. Mye kan gjøres lokalt, og kommunen har et stort ansvar som arealplanlegger, tjenestetilbyder og tilrettelegger. Venstre vil ta ansvar for at Bodø tar de riktige, smarte og grønne valgene for framtiden.

1. Hva vil partiet gjøre for å redusere energiforbruk, materielt forbruk, transport, avfall, utslipp til luft og vann, og unødige innkjøp?

Venstre vil at Bodø Kommune skal bli et miljøfyrtårn. Bygg som oppføres av eller for kommunen skal være energieffektive. Vi vil satse på både kollektivtransporten og på Bodø som sykkelby. Kommunens bilpark må baseres på mer miljøvennlige alternativer som strøm, hybrid og gass. Dette vil være en god start for å gjøre Bodø til en mer energi og klimaeffektiv by.
Vi vil bruke det kommunale eierskapet i IRIS mer aktivt for å bidra til best mulig materialgjenvinning av avfall, framfor forbrenning.

1. Hva vil partiet gjøre for å fase ut fossil energi og redusere energiforbruket i nye og eksisterende bygg?

Bodø Venstre vil opprette ett lokalt klimafond for innbyggerne for energieffektivisering og omlegging til fornybar energi slik at flere kan få muligheten til å investere i eget hus for å oppnå miljøgevinster.

For at Bodø kommune skal kunne bli et miljøfyrtårn må vi oppnå de effektiviseringer og innsparinger som ligger til grunn for en slik sertifisering. Venstre vil også se på mulighetene for å oppnå innsparinger og ENØK-tiltak i kommunen gjennom bruk av såkalt EPC-kontrakter med entreprenørene. En slik energisparing vil både være økonomisk gunstig og bra for miljøet. Alle kommunale bygg/rehabiliteringer skal ha mål om nullenerginivå eller plusshus.

1. Hvordan vil partiet fremme grønne arbeidsplasser og miljøvennlig næringsliv i kommunen/fylket?

Bodø Venstre vil ha mer innovasjon og fremtidens næringer til Bodø. Vi trenger grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser. Et sterkt næringsliv er et mangfoldig næringsliv. Bodø skal bli et arnested for innovasjon innen blå sektor, med en bærekraftig utvikling av fiskeri, sjømatnæring og den blå åkeren.
Vi vil ha grønne arbeidsplasser. Venstre vil bygge bro mellom næringsliv, Universitetet i Nordland og Bodø kommune.

Bodø må fortsatt være en JA-kommune. Vi må redusere byråkratiske hinder for næringslivet, og se til andre kommuner for smartere løsninger. Bodø kommune skal lytte til næringslivets behov, og gjennom samarbeid og åpne prosesser legge til rette for etablering av nye virksomheter.

1. Hvilke planer har partiet for grønn mobilitet – med gang- og sykkelveier, kollektivtransport – og hvordan henger dette sammen med planer for arealbruk i kommunen/fylket?

Utbygging av sykkelveinettet må øverst på agendaen i Bodøs samferdselspolitikk. Vi må få på plass et gjennomgående sykkelveinett og en sykkel-ekspressvei langs Riksvei 80. Vi vil også opprette sykkelparkeringer og bysykler. Sykkelplanen må revitaliseres.

Vi vil senke prisene på kollektivtrafikken, og utvide rutetilbudet, med hyppigere avganger og busser som går døgnet rundt, og til samme pris uansett tid. Vi vil sette krav til bruk av fornybare drivstoff i bussanbudene og starte ett prøveprosjekt med el-busser.

1. Hvilke planer har partiet om å legge til rette for økologisk matproduksjon, jordvern, fjordvern, kortreist mat, økologisk kompostering, redusert kjøttforbruk og mindre kasting av mat? Hvordan ser partiet for seg Rønvikjordene i nær framtid? Hvordan ser partiet for seg Skjerstadfjorden i nær framtid?

Bodø Venstre mener at både Rønvikjordene og Skjerstadfjorden er enormt viktige for både Bodø og også de omliggende kommunene. Det må opprettes en helhetlig plan på tvers av kommunegrensene for Skjerstadfjorden og per dags dato kan det ikke tillates en videre utbygging av oppdrettsnæringen i fjorden. Skjerstadfjorden er en terskelfjord, og problemer med forurensning er spesielt problematiske. Oppdrettsnæringa er viktig for Nordland og Norge og den vil spille en viktig rolle i både i å forsyne en voksende verden med mat, men også som et mer miljøvennlig alternativ til kjøttproduksjon på land. Men den må gjøres bærekraftig og med minst mulig skader på miljøet rundt.

Rønvikjordene er byens grønne lunge, en lunge som blir sakte men sikkert ødelagt under dagens avtale med fylkeskommunen. Bodø Venstre vil stoppe ytterligere nedbygging av jordene og annullere kompromisset med fylket. Rønvikjordene skal være et kraftsentrum for urban matproduksjon, rekreasjon og grønn omsorg.

Venstre vil sette som mål at 30% av all mat som kjøpes inn av kommunale enheter er kortreist og/ eller miljøvennlig produsert. Vi vil også innføre ett vegetarmåltid i uken på alle offentlige institusjoner i Bodø.

1. Vil partiet at offentlige og private ressurser i kommunen og fylket skal investeres i fossilenergi eller i fornybar energi? Hva vil partiet skal skje med oljen utenfor Lofoten og Vesterålen?

Venstre har stått i front for å forhindre oljeboring i LoVeSe og fikk forhindret dette under nåværende regjering. Dette er et arbeid Venstre vil fortsette. Arbeidet med å gi norsk økonomi og næringsliv flere bein å stå på har vært forsinket alt for lenge på grunn av fokuset på oljeindustrien. Nå snakker alle endelig om det grønne skiftet, og Venstre har en helhetlig og konkret politikk for å få dette til. Oljen i nord skal ligge i bakken.

1. Hvilke beredskapsplaner har partiet for ei framtid med mer ekstremvær?

Bodø har en heldig typografi med tanke på konsekvensene av klimaendringene. Og Bodø er en kommune med mye vær allerede. Slik er store deler av kommunen planlagt godt med tanke på klimakonsekvensene og de siste rulleringene av arealplanen tar allerede høyde for mer vind, mer varme og mer vann i ekstreme mengder. Byen står ovenfor en stor endring med Ny by – Ny flyplass prosjektet, for Venstre er det viktig at man i planleggingen og utformingen av denne tar høyde for endringene som kommer og man bygger for morgendagens virkelighet. Dog har Bodø to ekstremt viktige utfordringer som MÅ løses i kommende periode. Strømforsyningen inn til Bodø tettsted er svært risikoutsatt og her må en alternativ trasé vedtas og etableres snarest. Utfordring nr 2 er at Bodø tettsted har en innfartsåre. Med etableringen av Tverlandet bru er det mest risikoutsatte området på denne innfartsåren redusert, men fortsatt er byen sårbar. Derfor er det viktig å jobbe med alternative utfartsårer og det alternativ pr.tiden Venstre mener har mest potensiale i seg er fjordveien til Steigen.

1. Hva gjør partiet dersom miljøhensyn og næringshensyn støter mot hverandre?

Venstre setter natur og miljøhensyn sterkt og vi har vært og er forkjempere mot f.eks fjorddeponi, NEI mot oljeutvinning i sårbare områder, oppdrett i terskelfjorder og som eneste parti i Bodø bystyre var vi og er vi mot sanering av naturperler som Lille Hjartøy til tungindustri formål og steinbrudd. Selv om vi setter natur og miljøhensyn sterkt er Venstre ikke mot næringutvikling og Venstre sier ja til mange næringsutviklings prosjekter. Næringene er tilpasningsdyktige, dette er noe Norge får ros for gang på gang internasjonalt, det er derfor opp til kommunene eller staten å sette rammene og kravene for hva som vil oppnås og hva som er tillat og så vil næringene tilpasse seg til dette over tid. Det er styrken bak det grønne skiftet og hvordan næring, miljø og velferd kan vokse sammen inn i fremtiden.

Dette var våre svar, hilsen Bodø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**