Venstre vil styrke dagtilbudet for eldre

Foto: Fotograf Hattrem

Venstres ordførerkandidat, Karl M. Buchholdt, vil at Levanger kommune skal sette i gang en umiddelbar styrking av dagtilbudet for eldre. Han tar opp saken i et spørsmål til ordføreren på onsdag. “Hvilke umiddelbare tiltak vil ordføreren iverksette for å øke antallet dagtilbudsplasser ved Levanger bo- og aktivitetssenter?” spør Buchholdts ordfører Robert Svarva.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Gjennom de siste årene har posisjonspartiene AP, SP og KrF skåret kraftig ned på dette tilbudet gjennom kommunestyrets årlige budsjettvedtak, sier Buchholdt. Dagtilbudene for de eldre i Åsen og Skogn er flyttet til Levanger bo- og aktivitetssenter (LBAS), som i tillegg til Grønn omsorg for demente(som organiseres en dag i uken) er det eneste dagtilbudet som er igjen for eldre i kommunen. Selv tilbudet ved LBAS, som er det eneste tradisjonelle dagtilbudet for eldre som er igjen, er kraftig redusert. Antallet dager hvor kommunen tilbyr et dagtilbud er har gått ned fra fem til fire dager per uke, og antallet plasser er redusert fra 20 per dag til 10 per dag. I tillegg til selve reduksjonen er hovedregelen på hvordan dette praktiseres, at eldre i sentrumsområdet blir prioritert på to av ukedagene, mens eldre fra Åsen og Skogn blir prioritert på de to øvrige dagene.

– Antallet personer som får være med på et kommunalt dagtilbud er dermed kraftig redusert, forteller Buchholdt. Antallet steder hvor man tilbyr tradisjonelt dagtilbud for eldre har gått ned fra 3 til 1, antallet dager er redusert fra 5 til 4 og antallet plasser på det tilbudet som gjenstår er skjært ned fra 20 til 10. Dette er langt ifra tilfredsstillende for en kommune som ønsker å tilby en verdig eldreomsorg. -Levanger kommune har gått fra å ha et godt utbygd dagtilbud for eldre, til å ende opp med et minimumstilbud, sier Buchholdt.

-Venstre vil ha en snarlig styrking av dagtilbudet, og det må skje umiddelbart, sier Buchholdt. Fokuset på den praktiske og hverdagsbaserte eldreomsorgen i kommunen, som dagtilbudene representerer, har forsvunnet. LBAS peker seg ut som et sted hvor vi på dagen kan utvide antallet dagtilbudsplasser, og fra Venstres side ser vi ingen grunn til å utsette en utvidelse av dagtilbudet. – Vi kan ikke vente til den nye institusjonen på Staup er ferdig, de eldre trenger bedre livskvalitet nå, avslutter Karl M. Buchholdt i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**