Bybanen kan vinne valget!

Foto og grafikk: Nils Eivind Horneland

Bybanen er trolig det viktigste elementet i strategien for et grønnere Bergen – og i alle fall hvis den kombineres med mer fortetting, flere sykkelveier og økte bompenger i rushtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Valgdagen 14. september kan bli avgjørende for Bybanens skjebne, og for meg er bybane langs Bryggen den aller aller viktigste saken ved dette valget.

Jeg orker nemlig ikke tanken på at byens nye smykke skal graves ned i en lang, dyr og kjedelig tunnel som fjerner den fra det meste av byens hjerte. Og jeg orker ikke tanken på at Bryggen skal bli liggende i en eksospøl i overskuelig fremtid – og evnt deretter bli liggende øde det meste av året – utenfor turistsesongen.

Stadig flere vil ha Bybanen langs Bryggen

Heldigvis er det flere og flere bergensere som innser at Bybanen trenger Bryggen – og Bryggen trenger Bybanen. En fersk meningsmåling viser at hele 35 % av bergenserne nå ønsker at Bybanen skal gå langs Bryggen.

Dessverre er det bare tre partier som mener det samme; Venstre, KrF og SV. Heldigvis har tunnel-partiene åpnet opp for at dette kan forhandles om etter valget. Trolig fordi de prioriterer byrådsmakt, men sannsynligvis også fordi de innerst inne aner at det kanskje kan lønne seg å lytte til flertallet av de faglige rådene i denne saken.

Stem på Bybanealliansen

Men skal Venstre, KrF og SV vinne frem i denne saken – trenger de styrke. Så befinner du deg blant de 35 prosentene som støtter en åpen trase over Bryggen, så bør du faktisk også stemme på et av de tre partiene!

Høyre er etter min mening det partiet som har aller minst troverdighet både når det gjelder Bybanen og Bryggen. For det første motarbeidet de Bybanen gjennom hele nittitallet, og prøvde faktisk også tidlig på 2000-tallet å stoppe saken på nasjonalt nivå. For det andre rotet de til trasevalget til Åsane så grundig at Bybanen nordover er blitt satt tilbake minst 5-6 år.

Og denne rørende omsorgen for en bilfri Bryggen står i grell kontrast til all den bilbruken Høyre har lagt til rette for gjennom sentrum.

All privatbiltrafikk kunne allerede på 90-tallet vært fjernet fra Bryggen dersom Høyre hadde ment alt det fine de sier om den!

Enkle grep kan redusere trafikken

Som «Bybanealliansen» har påpekt kan mye gjøres ved hjelp av nye bomstasjoner og etablering av miljøgate med sykkelvei langs Nye Sandviksvei og Øvregaten. Og i min tid som leder for Hovedutvalg for byutvikling på 90-tallet fikk vi en utredning som viste at Bryggen straks kunne reserveres til kollektivtrafikk og varetransport uten å bygge all verdens dyre sentrumstunneler først.

Trikset er å gjøre Øvregaten enveiskjørt mot nord, og innsnevre den til ett felt. Da vil biltrafikk fra Sandviken som skal sørover måtte ta omveien om Fløyfjellstunellen, men det er det kanskje verdt for å kunne fjerne all unødvendig gjennomgangstrafikk fra sentrum? Venstre stemte i alle fall for det, mens AP og Høyre feiget ut den gangen.

Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men for meg er det nesten det samme hva du stemmer i år, bare du stemmer på enten Venstre, KrF eller SV! Og er det vanskelig å velge; se litt på ruspolitikken i tillegg. Da tror jeg flere enn meg vil falle ned på Venstre. Men uansett: godt valg folkens!

Gunn-Vivian Eide
Tidligere kommunalråd for Venstre og en av “Bybanens mødre”

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen onsdag 2. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**