Venstre prioriterer barnefamiliene

Melhus skal fortsette å være en trygg kommune å vokse opp i. For Venstre innebærer det at barn skal ha like muligheter uansett sosial status, funksjonsnivå, nasjonalitet, hudfarge eller bosted. Vi vil prioritere penger til en trygg og god oppvekst og ta grep som hjelper foreldrene i perioden der barna er små.

Vi ønsker at alle barn skal få tilbud om barnehageplass på ettårsdagen sin gjennom et rullerende barnehageopptak. Samtidig skal vi jobbe for å oppnå den pedagogtettheten som Venstre nasjonalt har satt som mål: at min 50 prosent av assistentene på barnehagene har formell kompetanse. Mange lever tett på tidsklemma og Venstre ønsker derfor at enkelte barnehager skal kunne ha utvidet åpningstid slik at foreldre med arbeidstid som passer barnehagens tidsskjema dårlig også skal ha et tilbud.

For å støtte småbarnfamilienes økonomi ønsker vi å innføre kryssende søskenmoderasjon for familier som har barn i barnehage og skolefritidsordning (SFO). Vi ønsker å innføre samme ordning som man praktiserer i Trondheim. Der får familier med barn i barnehage og SFO 25 % moderasjon for hvert av barna i SFO. Denne moderasjonen beregnes automatisk i kommunens datasystem og gis på den rimeligste plassen. For en familie med ett barn i barnehagen og ett på SFO vil dette bespare dem ca 4000kr i året. Vi i Venstre har liten forståelse for hvorfor familier i andre kommuner skal få en slik moderasjon, men ikke de i Melhus kommune.

Venstre vil sikre at hver elev når sitt fulle potensial. Vi må derfor legge til rette for at hver enkelt lærer får rammer til å gjøre jobben best mulig. Venstre går derfor inn for normert klassestørrelse der det er færre barn per lærer, tidligere tiltak for de med læringsvansker og forsert skoleløp for de sterke elevene som raskt kjeder seg på skolen. Vi mener dette vil føre til mindre frafall på sikt.

En del av en trygg oppvekst som har blitt forsømt i Melhus er at skolebarn gjøres svømmedyktig. Problemene med svømmehallene de siste årene har medført at mange barn ikke har nådd eller når de læringsmålene som læreplanene har for svømmeferdigheter. Venstre vil derfor ha et løft for den livsviktige svømmeopplæringen for å sikre at alle friske 9-åringer er svømmedyktige.

En viktig del av oppveksten er at barn får delta i sine fellesskap. For noen familier er utgifter til kultur- og idrettsarrangement tunge å bære. Venstre ønsker derfor å innføre et kommunalt Kulturkort som gir ungdom fra lavinntektsfamilier klippekort på et gitt antall arrangement i løpet av et år.

Venstre vil med disse forslagene gi Melhusbarna en trygg og god oppvekst, fra barnehage til ungdomstid, uavhengig av sosial, kulturell eller økonomisk bakgrunn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**