Gå stegvis fram for å sikre kollen på Drengsrud som et friområde

Jostein F. Tellnes Asker Venstre
Jostein F. Tellnes, Asker Venstre, Foto: Olav Heggø

Partiene i Asker har mottatt et åpent brev fra velforeninger, foreldreutvalg og barnehager på Drengsrud og Borgen om hvordan vi vil sikre at “kollen” vest for Vardåsen kirke blir et friområde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Målet til Asker Venstre er å sikre allmennhetens tilgang til området. Kollen trengs som et friområde for beboerne i området og som en «bro» mellom marka og idrettsanlegget. Vi har konsekvent stemt for at området skal være et LNF-område for å sikre allmennhetenes interesser og unngå en aktivitetspark i området.

Vi er glad for at Høyre snudde i saken i juni og stemte for at området skulle være et LNF-område. Samtidig skulle vi gjerne sett at Høyre var mer konsekvent tidligere i prosessen. Kanskje kunne vi da ha kommet lenger nå i å få til en god helhetlig løsning for beboere og skiklubben på Drengsrud.

Dagens situasjon med inngjerding av et LNF område med låste porter er ikke heldig. Vi i Venstre mener at kommunen nå må gå stegvis fram overfor grunneier for å sikre allmennhetens tilgang til friområdet:

1) Først må kommunen forsøke med forhandling med grunneier om langtidsleie eller kjøp av området. Det vil være den raskeste måten å få til en løsning for å gjøre kollen tilgjengelig for allmennheten. Utgangspunktet for å forhandle om en pris må være at dette er et landbruksområde fordi grunneier nå driver tre-planting i området.

2) Dersom forhandlinger ikke fører fram, må kommunen ta planloven i bruk. Det innebærer å sette i gang en reguleringsprosess for å sikre friluftslivet og allmennhetens interesse.

Asker Venstre vil stemme for alle forslag som kan sikre at Asker Skiklubb og nabolaget får bruke området som et friområde. Vi håper det kan løses gjennom en frivillig avtale.

Jostein F. Tellnes, leder i Asker Venstre og ordførerkandidat kommunevalget 2015
Ingvild T. Vevatne, gruppeleder for Asker Venstre

Innlegget sto på trykk i Budstikka 7. september 2015