Hvorfor vi skal bygge på Bergli:

• Det dreier seg om omsorgsboliger, som du blir tildelt etter et vedtak, ikke leiligheter for eldre. Eldre friske mennesker kan kjøpe seg leilighet i sentrum på det åpne marked, slik som de gjør idag.
  • Det har helt fra prosjektet startet vært en ensidig vektlegging fra grupperinger og administrasjon på fordelene i sentrum. Bergli ble nærmest avblåst på grunn av feilaktige påstander, slik som for lite plass, dyr omregulering osv.
  • Høydeforskjellen mellom Bergli og sentrum blir brukt som et argument for sentrumsbeliggenheten, det kan like gjerne brukes til fordel for Bergli, med nærhet til pleiehjemmet og tilbudene som er der, Finn Olsen fikk kulturprisen for sitt mangeårige engasjement på pleiehjemmet. Legekontor og bussforbindelse er like i nærheten. Og pensjonistsenteret!
  • Det blir hevdet at eldre folk liker liv og røre rundt seg, litt sant, men med liv og røre følger det med støy og bråk, bilkjøring og «burning» også på sene nattetimer. Det skaper uhygge for gamle og reduserte mennesker. Ungdom som leker foran biblioteket med «skateboarda» sine er allerede blitt tilsnakket.
  • Det at byggegrunnen på Bergli er fjell blir også brukt som et motargument, fjerning av fjell er idag billigere enn noensinne, og overskytende steinmasse kan brukes til nyttige ting i nærområdet, f. eks gang og sykkelvei til Døvlebakken.
  • Den samme berggrunnen kan brukes til å hente grunnvarme og parkeringshus for hjemmetjenesten og andre som måtte trenge det, f eks elektriske rullestoler osv.
  • Kryssing av veien mellom pleiehjemmet og Bergli vil være et motargument som best løses med en fotgjengerbro over hovedveien. Mange vil vel smile overbærende av dette, men det er fullt mulig, og da med en bro som går direkte fra heisen på pleiehjemmet til heisen på Bergli. Da vil beboerne kunne besøke hverandre uten å måtte krysse noen trafikkert vei i det hele tatt. Bestefar kan da besøke sin demente kone på tusenfryd uten å måtte gå fra sentrum.
  • Det har blitt sagt i valgkampen at ; «Nei, på Bergli der skal vi ha flyktninger.» – Håper det er en privat ytring.
  • Barn og ungdoms rett til å uttale seg har ikke blitt ivaretatt på en riktig måte.
  • I flere av innspillene til til detaljreguleringsplanen blir det pekt på at detaljreguleringsplanen ikke inneholder noen detaljer! Sånn kan det ikke være! Formannskapet vedtok at det gamle legesenteret ikke skal rives, men det er fortsatt med på planen. Vi aner jo ikke hva vi eventuelt sier ja til!
  • Uansett resultatet av avstemmingen i kommunestyret håper jeg at begge tomtealternativer kan være med i arkitektkonkurransen slik at vi ikke ender opp med å bygge noe vi ikke liker, men likevel må ta fordi tiden har rent ut.
  • Og det må jeg si forundrer meg mest, det haster!! Nå har jeg vært med i kommunestyret i 12 år snart, og for første gang haster det med noe! Folk sender inn søknader og forespørsler, får ikke svar, venter i månedsvis, blir bedt om å vente på rullering av arealplanen, som tar flere år! Selv fylkesmannens henvendelser blir ikke besvart. Må pengene brukes opp mens vi er egen kommune? Nesten samme hva,bare de blir brukt opp!
  • Det er for mange komiteer og arbeidsgrupper som bestemmer framtiden i Andebu. Noen få kommunestyremedlemmer går igjen i alle komiteer og utvalg, det menige kommunestyremedlem aner ikke hva som foregår. Jeg håper at hele kommunestyret kan være med i den endelige utformingen av omsorgsboligene, den største satsingen i kommunens historie, slik at alle føler de er med og at hele kommunestyret og bygda forøvrig føler eierskap til boligene.

– Gunar Gallis, kommunestyrerepresentant, Andebu Venstre.

illustrasjonsfoto

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**