MANDAL ELLER LYNGDAL- HVEM SKAL BESTEMME I LINDESNES?

Kjell Olsen

Hvem skal Lindesnes kommune slå seg sammen med? Dette spørsmålet er et av de viktigste som skal avgjøres i neste periode. Dette spørsmålet mener Venstre at ALLE stemmeberettigede i kommunen skal være med å avgjøre
Lindesnes kommune har to alternativer for sammenslåing, Nye Lindesnes som pr. nå består av Marnardal, Mandal og Lindesnes og Lyngdal 4 som består av Lyngdal, Hægebostad, Audnedal og Lindesnes.

Begge prosjektene har grundige utredninger og det vil ikke komme nye, eller flere, opplysninger før det må foretas et retningsvalg. Hvem skal Lindesnes forsøke å lage en ny kommune sammen med?

Da saken var til behandling i kommunestyret i juni foreslo Venstre at retningsvalget skulle avgjøres gjennom ei folkeavstemning. Dette fikk vi dessverre ikke flertall for dette. Kun Høyre og Frp støttet oss. De øvrige partiene mener at det er kommunestyret selv som skal avgjøre hvilke kommuner Lindesnes skal slå seg sammen med, uten at innbyggerne direkte kan påvirke dette.
Først når det er fremforhandlet en avtale med det alternativet kommunestyret selv har valgt, skal folk få anledning til å mene noe.
Spørsmålet folk får anledning til å mene noe om er om de sier ja til den fremforhandlede avtalen eller om Lindesnes fremdeles skal stå alene.
Tilbakemeldingene vi får fra innbyggerne er at de vil være med å avgjøre retningsvalget. Det har Krf, Ap Sp og Pp frem til nå satt en effektiv stopper for

Kommunesammenslåing vil, uavhengig av hvem som blir valgt, få stor betydning for alle innbyggerne i Lindesnes.
For oss blir det derfor helt feil at innbyggerne ikke skal ha størst mulig innflytelse på avgjørelsen.
Ei folkeavstemning om retningsvalg vil gi avgjørelsen legitimitet, folk vil akseptere resultatet som er fattet gjennom den mest demokratiske måten å fatte en avgjørelse på.
I det sittende kommunestyret har Krf, Ap Sp og Pp sagt nei til dette.
Dette betyr at vi kan få et vedtak i kommunestyret med 11 mot 10, og kanskje en vararepresentant eller to vipper i den ene eller andre retningen.
Vil kommunestyrets avgjørelse samsvare med hva flertallet av folk vil?
Hva slags legitimitet får denne avgjørelsen?

Vi utfordrer dere velgere til å tenke gjennom følgende:
Hvorfor er noen få personer i vår kommune bedre i stand til å si hvilket alternativ vi skal velge, enn andre?
Venstre mener at dette spørsmålet er så viktig for hver enkelt i denne kommunen, at alle bør få si sin mening.
Vi har blitt oppfordret av flere til å fortelle hvilket alternativ vi mener er best, og det gjør vi mer enn gjerne. Vi ønsker å være åpne i alle sammenhenger.

Per Olav Skutle og Robert L. Johnson ser mest mot Lyngdal 4.
Begrunnelsen for dette er at disse kommunene oppleves som mer likeverdige i størrelse og har lik kultur. Lindesnes, Audnedal og Hægebostad har større innbyggertall enn den største kommunen, Lyngdal.
Vi får et tydelig sentrum, men også sterke bygdesamfunn i hele kommunen.
De vektlegger også at Lyngdal 4 vurderes til å ha et bedre økonomisk fundament og har samtidig en stor mulighet til å bli gode på næringsutvikling.

Bente Skoie, Kate Vigeland Berrefjord og Eirik Skogstad Nilsen ønsker et samarbeid østover mot Mandal og Marnardal.
De vektlegger tradisjonen og det fellesskap vi har hatt til nå. Vi ser også verdien av å være en kommune nærmest mulig Kristiansand som regionhovedstad. Kort pendelvei som vi kan høste fruktene av som nabokommune til Kristiansand. Tror også vi kan tilføre Mandal noe sunt «bondevett» som vil styrke den nye storkommunen. Mandal har også en bedre kommunal bygningsmasse og et sentrum som er opprustet og moderne.
Venstre ønsker med dette å signalisere at vi må ha to runder med folkeavstemning. Først om hvilket kommunealternativ vi skal jobbe videre med, og deretter en folkeavstemming om det framforhandlede resultatet kontra å fortsette å stå alene. På denne måten vil valget få legitimitet, og resultatet vil bli lettere å akseptere for alle.
Venstre vil etter valget foreslå ei folkeavstemning om retningsvalg.
Dersom vi sammen med Høyre og Frp får flertall, blir det slik.
Vi vil selvfølgelig følge resultatet av folkeavstemningen.
Som velger kan du være med å påvirke at innbyggernes mening blir hørt.
Det gjør du med å stemme Venstre.

For Lindesnes Venstre

Per Olav Skutle, ordførerkandidat