Smørvika på Kapp – er dette helhetlig og strategisk planlegging for Østre Toten kommune?

Foto: Helga Feste Hunter

Venstre har vært i dialog med engasjerte og bekymrede innbyggere i forbindelse med reguleringsplanen for Smørvika på Kapp. Saken skal opp til behandling i Kommunestyret den 9. september.Etter en omfattende planprosess legges det nå frem forslag om å regulere inn 80 boenheter i Smørvika. Hvis dette blir en realitet, vil det bety at det totalt sett reguleres for mellom 130 – 140 nye boenheter på Kapp.

Etter å ha snakket med innbyggere på Kapp, stiller Venstre seg skeptiske til planene som nå legges frem til politisk behandling i Kommunestyret. Innbyggere på Kapp føler at det har gått for fort i den siste fasen av prosessen. Forslaget har vært lagt ut til høring rett før sommerferien, dette er ikke et gunstig tidspunkt å gjennomføre høringer på med tanke på ferieavviklingen.
Det er viktig å ta vare på grendestrukturen i kommunen og satse på de ulike verdiene de har: dette må gjøres i en helhet. Vi må være sikre på at dette blir gjort riktig og at innbyggerne faktisk opplever å få ta del i utviklingen av kommunen vår. Vi må ta vare på Kapp som den «Sørlandsperlen» dette er.

Venstre har i lang tid etterlyst en helhetlig og strategisk planlegging for Østre Toten kommune, og mener at saken bør utsettes slik at kommunens totale behov legges til grunn når vedtaket skal fattes.

• Har vi i tilstrekkelig grad sett alle kommunedelplanene i sammenheng?
  • Hvor mange boenheter er det som er regulert inn i planene for Østre Toten kommune og som ikke er påbegynt?
  • Er det lagt til grunn vurderinger knyttet til følgeutfordringer ved en så stor økning av boenheter i Kapp, som framtidige behov og kapasitet på barnehage og skole.

Med de opplysningene som Venstre nå har fått, mener vi at prosessen har gått for raskt frem. Det er også et spørsmål om alle opplysninger har kommet godt nok frem i saken. Med bakgrunn i dette kommer Venstre til å be om at politisk behandlingen av saken i kommunestyret utsettes.
Venstre ber om at det holdes et åpent møte der innbyggerne i Kapp kan delta og bli presentert for planene slik de nå er tenkt lagt frem for politisk behandling.

Lene Melbye
1. kandidat, Østre Toten Venstre