Økonomi og renovering av Lindesnes ungdomsskole

Kjell Olsen

Lindesnes Bente-2015-A I Norge skjer det store endringer I arbeidsmarkedet, prognosene for arbeidsledigheten er ikke oppløftende lesing, og mange familier vil oppleve store endringer i sin hverdag grunnet arbeidsledighet. Vi lever i en nasjon som har det godt og scorer høyt på statistikken over beste land I verden å bo i. Men som i alle samfunn er det store utfordringer for å opprettholde denne levestandarden. Det å involvere seg i demokratiet kan av og til synes som en ekstremsport, også I kommunepolitikken.

Lindesnes kommune står foran store utfordringer for neste periode som det også har vært tidligere. En av disse sakene gjelder renovering av Lindesnes ungdomskole. Det er stort engasjement for denne saken siden det berører hele kommunen da vi alle har gått eller går på den eneste ungdomsskolen i kommunen. Lindesnes Venstre har gått for flertallets vedtak om å renovere skolen for 23 millioner av flere grunner.
Lindesnes kommune har store levekårsutfordringer og det ser ut som de kan øke fremover med krisen som er i oljesektoren. Denne krisen har allerede skapt arbeidsledighet blant våre innbyggere og ringvirkningene av krisen kan skape enda flere. Dette er med på å styrke Lindesnes Venstre sin holdning til at fattet vedtak er riktig. Kommunen har en gjeld som ikke kan bli stort større før det blir økonomisk uansvarlig.
Hvis vi skal innføre eiendomsskatt for å finansiere en ny ungdomsskole eller totalrenovering, hva skjer da når vi skal begynne å forberede oss for eldrebølgen I løpet av noen år? Hva skjer hvis vi får mindre inntekter til drift? Eldrebølgen vil kreve store investeringer, skal vi da øke promillen på eiendomsskatten eller skal vi låne penger som vi I alle fall ikke bør gjøre? Våre innbyggere vil I løpet av kort tid få store økninger I kloakk utgiftene grunnet det nye renseanlegget som vi er pålagt å bygge. Skal vi legge eiendomsskatt opp på den? Er det riktig for alle de familiene som allerede sliter økonomisk?

Vi er fullt klar over at eiendomsskatten kan bli vanskelig å unngå på sikt, men Lindesnes Venstre har besluttet å sloss så lenge som mulig mot den for unngå for store belastninger på innbyggernes økonomi. For å greie renoveringen uten eiendomsskatt renoverer vi skolen slik at den blir bra rustet for fremtiden. Det er jo ikke slik at de forbedringer som blir gjort nå bare varer 15 år, skolen skal vedlikeholdes og også få penger I fremtiden til endringer og nyinvesteringer som trengs, men Lindesnes Venstre ser det som tvingende nødvendig å holde stålkontroll på økonomien så vi ikke havner på Robeklisten igjen. Da må vi ta det skritt for skritt så vi ikke mister kontrollen på økonomien.

Lindesnes Venstre vil også påpeke vi synes innlegg i avis og på sosiale medier ikke rettferdiggjør skolens tilstand pr i dag. Ut i fra disse innleggene skulle en tro skolen er falleferdig, det er den ikke, den har mangler som vi nå retter opp i slik at den leverer det den skal til elever og lærere. Bygningsstrukturen på Lindesnes ungdomsskole gir et godt grunnlag for renovering kontra å rive og bygge nytt. I en ideal verden hadde det vært fint og kunne bygd en helt ny skole men det har vi rett og slett ikke økonomi til. Skolen vil oppfylle parametrene som ligger I en forskningsrapport fra utdanningsforbundet på læring kontra bygningsmasse. Her sier de 16% kan tillegges bygningsmassen når det gjelder miljøet for læring. Av de 10 parametrene som de vektlegger er det 3 som er viktige: lys, lyd og luft, alle disse blir ivaretatt på beste måte ved denne renoveringen som er vedtatt pr I dag.

Vi i Lindesnes Venstre vil ha stor fokus på innholdet i skolen i den kommende perioden på alle skolene, så våre barn og unge får en best mulig arena for læring og trivsel. Her kan vi gjøre mye for å styrke lærernes kompetanse, mange flere timer med helsesøster som allerede har fått en 60% økning I vår, nok og riktig utstyr til spesialrom, praktisk rettet undervisning osv. Vi som alle andre har ambisjoner og ønsker for våre barn og unge, det er ingen parti alene som har hevd på det. Vi kan være uenig om hva som må til, men Lindesnes Venstre vil alltid være opptatt av barn og unges ve og vel, for ikke og glemme lærere I Lindesnesskolen, de har en utrolig viktig jobb som vi har all respekt for.
Stem Venstre og få en fornuftig renovering av ungdomsskolen og fortsatt muligheter til å takle de nye økonomiske utfordringene som kommer I årene fremover uten å legge for store økonomiske byrder på innbyggerne I kommunen.
Bente Skoie 2 kandidat på vegne av Lindesnes Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**