Vekst og utvikling med en ny Ytre Namdal kommune!

Venstre ber om velgernes tillit til å bidra til en sammenslåing av Nærøy, Vikna, Leka og Bindal til en felles kommune. For oss er dette et viktig grep for å styrke regionen, og sikre innbyggerne bedre kommunikasjoner, bedre kommunale tjenester og ikke minst bidra til at hele regionen får ta del i den vekst og utvikling vi nå har i deler av regionen. Ytre Namdal består av en rekke gode lokalsamfunn, som vi er glade i og mange ønsker å bosette seg i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hva trengs for at ungdom ønsker å bosette seg i våre lokalsamfunn, eller at ungdommene som vokser opp der etablerer seg hjembygda? Skal et par i etableringsalderen bosette seg i et lokalsamfunn i Ytre Namdal, må de begge ha et meningsfullt arbeid i regionen. Dette må være innenfor akseptabel pendleravstand, og ha en variasjon slik at de fleste kan få utnyttet sin kompetanse i yrkeslivet. Spesielt er arbeidsmarkedet viktig for å få ungdom til å overta våre mange landbrukseiendommer, da disse bare helt unntaksvis evner å ha en inntjening som muliggjør at hele familien kan leve av bruket uten arbeid utenfor. Sist men ikke minst må familien kunne skaffe seg en god bolig.

Vi er helt avhengige av å tilby et godt skole og barnehagetilbud i våre lokalsamfunn. For at ungdom skal bosette seg i lokalsamfunnene i Ytre Namdal, må vi evne å tilby barna et godt barnehage- og skoletilbud. Ungdom som får jobb i et lokalsamfunn som Austafjord eller Salsbruket, vil neppe velge å bosette seg i disse lokalsamfunnene og heller pendle dit, om de ikke tilbys et barnehagetilbud der. Kommunene i Ytre Namdal sliter med å tilby et tilfredsstillende barnehage- og skoletilbud i en del av våre lokalsamfunn. Uten unger dør bygda.

Ytre Namdal vil samlet kunne prioritere for å sikre innbyggerne gode tjenester der de bor, noe som vil være Venstre sitt mål med en slik kommunesammenslåing. Ressursene kan i større grad prioriteres til å opprettholde skoler, barnehager og omsorgstjenester i sårbare lokalsamfunn, mens det kan gjennomføres effektivisering i sentraladministrasjonen. Samtidig vil de administrative funksjonene bli mindre sårbare i en større kommune, ved at flere personer vil arbeide innenfor samme fagfelt med færre deltidsstillinger. Det må også legges klare føringer for at dagens sykehjem og legekontorer videreføres med samme lokalisering, også i en storkommune.

Ytre Namdal kommune vil være mer slagkraftig, og bedre i stand til å drive næringsutvikling i hele regionen. Vi ser i dag en sterk vekst i Rørvik og Nærøysundområdet, og innenfor marin sektor i vår region. Utfordringen i årene framover, blir å stimulere til at denne veksten også omfatter andre områder i Ytre Namdal. Dette vil kunne gi store muligheter om vi stimulerer etablerte bedrifter og aktører i tilknytning til disse, til å etablere nye virksomheter som kan nyttiggjøre seg arealer og naturressurser andre steder i regionen. Erfaringene har også vist at nyetableringer i et lokalsamfunn kan stimulere til andre nye tiltak i samme område.

Ny kommunikasjonsteknologi gir rom for økt desentralisering av den kommunale tjenesteproduksjonen innen alle sektorer. Innbyggerne vil i mindre grad ha behov for personlig kontakt. Tjenester kan dermed i større grad produseres hvor som helst det finnes flinke folk. Dette gir rom for at en kommunesammenslåing ikke trenger bety sentralisering av kommunale arbeidsplasser. Dette bør gjøre det enklere å bli enige om lokalisering av kommunale tjenester. Her må alle være villige til å gi og ta. Det er også kommet signaler om at en større kommune kan være bedre skikket til å ta i mot statlige arbeidsplasser. Den sjansen skal vi gripe.

Vi vil arbeide for framskritt i Ytre Namdal ved å få på plass en ny kommune med et politisk fokus på utvikling og kommunale tjenester over hele kommunen, samle krefter for å skaffe regionen bedre samferdselsløsninger og sette sterkere fokus for å sette regionens felles interesser først.

Bjørn Ola Holm

1. kandidat for Venstre i Vikna