Et Svelvik å være stolt av

Foto: U.S. Department of State

8000 syriske flyktninger kommer til Norge innen 2017. 24 kommer til Svelvik i år, og flere blir det de neste to årene. Hva kan du som innbygger gjøre for å hjelpe? Leserinnlegget under er signert Venstres listekandidater, og sto på trykk i Svelviksposten 10.09.15. Dessverre ble vårt forslag om å utrede boliger til flyktninger i forbindelse med rammesak 2016 nedstemt, med 22 mot 3 stemmer. De tre stemmene for forslaget kom fra Venstre (2) og KrF (1).

Et Svelvik å være stolt av!

Krigen i Syria har drevet over 11 millioner mennesker på flukt, halvparten av landets befolkning. Dette er nå verdens største humanitære krise siden den 2. verdenskrig! 8 millioner er på flukt inne i Syria, de er såkalt “internt fordrevne”, mens fire millioner kvinner, barn og menn har flyktet over grensene til Syrias nærmeste naboland. Libanon, Jordan, Irak, Egypt og Tyrkia har åpnet dørene for 95% av alle flyktningene fra Syria. Flere tusen risikerer daglig livet i forsøket på å nå Europa ved å krysse Middelhavet, verdens dødeligste sjøvei ifølge FN, og 250000 syrere har så langt klart det. I underkant av 2,3% av alle som er på flukt, og en forsvinnende liten andel av disse igjen søker et nytt og fredelig liv i Norge.

I juni i år vedtok et bredt politisk flertall på Stortinget at Norge skal ta imot 8000 ekstra kvoteflyktninger fra Syria innen 2017. Kommunestyret i Svelvik har enstemmig vedtatt å motta 24 flyktninger i år, forutsatt at det er mulig å finne boliger innenfor de økonomiske rammebetingelser som staten stiller til disposisjon.

Historisk sett er det ikke alltid like enkelt å finne boliger til flyktninger i Svelvik. Derfor fremmet Venstre forslag i kommunestyret mandag denne uken, i forbindelse med rammesaken til budsjett 2016, der vi ber rådmannen vurdere muligheten for å benytte tidligere Ebbestad skole til boligformål for flyktninger. Om dette kan la seg gjøre innenfor de rammene staten stiller til disposisjon er usikkert, men vi ønsker ihvertfall å utforske muligheten!

I 1993 tok Norge i mot hele 12000 flyktninger fra Bosnia på svært kort tid. Det spesielle dette året var at “hele” Norge stilte opp. 272 av landets 430 kommuner tok imot dem. På noen få uker var det kommet nye elever i norske klasserom over hele landet. Plutselig hadde vi fått en stor ny gruppe flyktninger i Norge. I dag viser rapportene om disse flyktningene høy sysselsetting og en svært vellykket integrering. Det kan vi klare igjen, det handler om vilje! Spørsmålet bør ikke være om vi skal ta i mot de syriske flyktningene. Spørsmålet bør være hvordan, og ikke bare hvordan Staten og kommunen skal gjøre det. Hva kan du som innbygger gjøre for å bidra til en vellykket bosetting og integrering av de 24 som skal komme til Svelvik i år, og de som vil komme de neste to årene?

En rekke initiativ til å hjelpe disse flyktningene har de siste ukene dukket opp, både fra privatpersoner og bedrifter, nasjonalt og lokalt. Sist helg ble Facebook-gruppen “Innsamling Svelvik” opprettet, og fikk i løpet av noen få dager over 1000 engasjerte medlemmer. 16.09.15 arrangeres det innsamling i Svelvik, primært til de flyktningene som skal bosettes her. Klær, sko, leker og hygieneartikler er noe av det disse menneskene trenger. Initiativet er prisverdig og svært nødvendig, og vi oppfordrer alle til å gjennomgå skuffer og skap, og møte opp i Kinogården mellom kl. 18-21 denne dagen med det du kan avse.

Har du en kjellerleilighet, anneks eller liknende stående tomt? Ta kontakt med kommunen og meld din interesse for å bosette noen av flyktningene, fremfor å legge den ut til leie på Finn.no.

Ønsker du å bidra økonomisk? Doner penger til “Refugees Welcome to Norway”, gruppen av frivillige som arbeider med å avhjelpe den vanskelige situasjonen rundt Politiets utlendingenhet på Tøyen, eller støtt organisasjoner som jobber med flyktninger, både her hjemme og i nærområdene: NOAS, Norsk Folkehjelp, Røde Kors, Flyktningehjelpen, Kirkens nødhjelp, Leger uten grenser, Redd barna, NORWAC og CARE er noen av disse.

Sist men ikke minst: Når flyktningene har kommet til Svelvik, ta i mot dem på en god og inkluderende måte. Har du fått en ny nabo? Inviter inn på kaffe og bygg sosiale relasjoner. Har ditt barn fått en ny klassekamerat? Oppfordre barnet ditt til å etablere vennskap og inviter inn til lek hjemme. La dem oppleve å bli inkludert i Svelviksamfunnet og lære seg norsk kultur og språk på den aller beste måten, gjennom aktiv deltakelse – ikke bare kurs i offentlig regi.

Da bosnierne i Norge skulle feire 20 årsmarkeringen for Norges dugnad i 1993, skrev de følgende i invitasjonen:

«Vi har et ønske om å bruke denne tjueårsmarkeringen til å stoppe opp, se tilbake på vår historie, hylle det norske folkets og samfunnets store humanitære dugnad som hjalp oss da det virkelig gjaldt, samt vise det norske folk at vi setter stor pris på all hjelpen vi har fått. Vi er umåtelig takknemlige. Samtidig er vi stolte og glade over å kunne gjengjelde denne hjelpen gjennom vår deltakelse og våre bidrag i det norske samfunnet.»

Du er med på å avgjøre om invitasjonen fra de 8000 syrerne som nå kommer til Norge vil være like takknemlig og stolt, når de har sin tjueårsmarkering i 2037.

Trond Kjeldås, Inge Pettersen, Thor Hallgrimsen, Anita Riseth Flemmos, Thor Ingolf Johansen, Mette Berle og Kim Flemmos.

Svelvik Venstres listekandidater

11891422_10153706987695676_1508465543688886254_o