Industri versus boligbygging på Engene og Tofte

Forfallent hus på Tofte, Foto: Hurum Venstre

Ikke boliger på Engene så lenge Chemring har drift her, sier AP. Nå er (heldigvis) ikke virkeligheten så svart-hvit som Hurum AP vil ha det til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre har gått i dialog med Chemring, og bedriften forsikret i møte med oss at de kan åpne for en forsiktig spredt boligbygging på Engene, men på ingen måte den massive boligbyggingen som reguleringsplanforslaget fra Orica legger opp til.

Og det er kanskje like bra. Engene/Kongsdelene er i utgangspunktet et svært vakkert område, med både dyrka mark og verneverdig som kulturmiljø. Hurum er stort, og vi bør kunne ta oss råd til å ta vare på det som er fint. Det som ikke er akseptabelt er at bebyggelsen langs Kongsdelveien har fått en ren slumkarakter de siste årene.

Flotte og sentrumsnære boliger står falleferdige med innslåtte vinduer, noen delvis nedbrent. Kongsdelene bør få sjansen til å blomstre opp igjen. Husene kan restaureres, det kan fylles forsiktig inn med ny bebyggelse i den grad området tåler det, og matjorda kan få være i fred. I samråd med bedriftene på Engene kan det også åpnes for noen boliger i det unike landskapet.

På Bispen nord for industriområdet på Tofte ligger et annet område med forfalne og slumlignende boliger, som for ikke lenge siden var et blomstrende og trivelig boligmiljø. Sødra Cell eksproprierte området på 90-tallet, men den forventede utvidelsen kom aldri. Her er det viktig å finne en løsning og komme i dialog med dagens eiere av området slik at dette nydelige området kan få nytt liv.

Veien framover går skritt for skritt, gjennom løsningsorienterte prosesser. Hvem vet, kanskje et av disse områdene kan bli Hurums første økogrend?

Merete Haug, 3.kandidat Hurum Venstre

Merete Haug