Kulturpolitikk i Østre Toten

Foto: Helga Feste Hunter

Oppland Arbeiderblad har rettet spørsmål om kulturpolitikk til alle partier som stiller til valg i Østre Toten.

Bakgrunnen for denne henvendelsen er et brev som ble sendt fra kulturskolelærerne til alle politiske partier i sommer. De ønsket å sette kultur og politikk på dagsorden.

Svar på spørsmål fra Østre Toten Venstre.

1. Hva er de tre viktigste kultursatsingene i ditt parti?

* Øke kulturtilbudet for barn og unge på Kulturskolen

* Jobbe for at frivilligheten skal få tilgang til gratis lokaler og anlegg som er egnet for kulturformål og idrett

* Øke det samlede kulturbudsjettet i kommunen

2. Hvorfor tror du kulturskolemedarbeiderne opplever at kommunen ikke har en kulturpolitikk?

Østre Toten kommune har ingen overordnet kulturpolitikk. Vi mangler langsiktighet i planleggingen. Til tross for at dette mangler har Østre Toten fått til mye bra innen kultur. Dette skyldes nok i hovedsak ildsjelene som legger ned en stor innsats i det de jobber med.

3. Hva er kulturskolens største utfordringer – og hva vil ditt parti gjøre med det?

Kapasitet på Kulturskolen er den største utfordringen slik Venstre ser det. Kommunen har venteliste med barn og unge som ikke får plass, og fratas muligheten til å delta på ulike kulturaktiviteter i regi av Kulturskolen. Venstre vil jobbe for at kommunen skal få en langsiktig og målrettet kulturpolitikk, og vi vil sette av midler i budsjettet slik at målene vi har satt oss innfris. Kultur må tydeliggjøres i planverket: konkretisering av mål som følges opp. Venstre har en målsetting om å øke kulturtilbudet til barn og unge – dette må prioriteres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**