Leserinnlegg: Det er tøft å stemme – gjerne Venstre

Foto: (CC BY-NC 2.0) KRD / Flickr.com

14.september vil man ha muligheten til å påvirke hvordan kommunen skal styres de fire neste årene. Selv om man fort tenker at man som velger, har begrensede muligheter til å påvirke, ligger det svært mye i det å faktisk bruke stemmeretten sin. Valgdagen er en av de mulighetene man har i Norge til å bidra til å forme samfunnet. Man utgjør med det en gruppe som velger å gi beskjed om hvordan ting bør være. Å kunne banke i bordet med stemmen sin, og møte politikere med beskjed om at man har stemt på nettopp deg og ditt parti, skal bli møtt med ydmykhet og respekt. De som sitter i kommunestyret har ikke gitt seg selv retten til å ta valg på vegne av kommunens innbyggere. De møter fordi folket har gitt sin stemme.

De fleste valg man tar i livet ønsker man å gjøre selv. Valg av bolig, klær, middag og fritidsaktiviteter er noe man ønsker å ta selv. Dette skal ingen gjøre for oss, og vi kan fort bli provosert hvis andre krever å ta de valgene. Samtidig er det mange som vurderer at det å velge hvem som styrer kommunen og fylket, er valg andre kan ta for oss, selv om det innebærer mye større konsekvenser enn andre hverdagslige valg. Blir man hjemme valgdagen, blir valgene for hvordan kommunen skal være, tatt av andre. Man fratar seg selv muligheten til i ettertid å møte politikerne og kreve svar for hvorfor man ikke eventuelt følger opp det programmet man er valgt inn på. Det er mye mer makt i ordene «Jeg stemte på deg. Nå forlanger jeg at du følger opp», enn man skulle tro.

Venstres toppkandidat i Eigersund, Øyvind Misje, er en politiker man kan stole på og som står for en politikk som setter mennesket i sentrum. Det gir de som stemmer Venstre en spesiell mulighet til å påvirke egen hverdag. Og mulighet til å støtte en politiker som setter folk først med politisk målsetning om å se nettopp deg. Å sette folk først betyr at man tar utgangspunkt i den politikken som gjør hverdagen bedre for elever, lærere, barn og eldre. Det er med utgangspunkt i mennesket, og ikke systemet, man får politikken som er best for kommunen og dens innbyggere. Hva kan gjøres for at nettopp elevene og lærerne møter dagen med de forventninger og den inspirasjonen som er nødvendig for at læringsmiljøet skal bli best mulig? Det er å ta utgangspunkt i elevenes behov, og ikke skyve systemet foran seg.

Flere parti tar utgangspunkt i systemet, og ønsker at flest mulig skal passe inn i dette. Gjør man ikke det, vil man fort oppfattes som en som jobber mot systemet. En som havner på sidelinjen. Dessverre har historien vist at det er nettopp disse, som ikke finner sin plass i systemet, man har best grunn til å legge til rette for. Det er ofte små virkemidler som kan gjøre at de som føler seg på siden, kan finne sin plass. Og hvis disse menneskene føler tilhørighet, og disse menneskene føler seg lyttet til, da opplever man mange personlige seire. Venstre ønsker å legge til rette for et samfunn som er i stand til å se disse menneskene – et samfunn som legger til rette for personlige seire.

Å gi sin stemme, og gjerne til et parti som Venstre, som ønsker å gjøre grep for å plassere mennesket i sentrum, og sette folk først, er viktige enn man kanskje skulle tro. Det handler om å legge til rette for en hverdag, i en kommune, som på sikt gir innbyggerne tryggheten om at man blir sett. Å benytte sin stemme, til å gjøre akkurat det, er ikke bare svært viktig, men også veldig tøft. Det er virkelig noe å slå i bordet med. «Jeg stemte på deg. Nå har du med å følge opp!» Det er en setning, med mye makt, man ikke bør gå glipp av å kunne bruke i møte med politikerne når stemmene er talte. Venstre er beredt til å følge opp og sette folk først.

Paal Kvassheim (Rådgiver i Venstres Stortingsgruppe)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**