Brønnøy fortjener en ny kurs

Torstein Moe på kaia i Brønnøysund.
Torstein Moe på kaia i Brønnøysund., Foto: Stein Brekk

Brønnøy kommune har et naturlig og flott regionsenter med bl.a. kjøpesenter, hurtigruteanløp, flyplass og helikopterbase. Vi har gode, livskraftige og levende tettsteder. Det arrangeres små og store kulturelle og idrettslige arrangementer. Dugnadsånden og frivilligheten er fantastisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi har et solid og voksende næringsliv med små og store bedrifter innen servicenæring, landbruk, fiskeri, industri og oppdrett. Vi har en stor statlig hjørnesteinsbedrift med ca 600 ansatte. Vi har folkevekst og har i de senere år hatt en sterk økning i turistnæringen. Barn og ungdom har gode oppvekstvilkår, og vi har et godt helsevesen. Vi har det svært mange andre kommuner bare kan drømme om.

På tross av det har vi en kommuneøkonomi som er så skakk-kjørt at Brønnøy kommune snart dundrer inn på ROBEK-lista. Det skulle ikke være mulig, og det har vi innbyggere i Brønnøy kommune ikke fortjent. Der er det ikke godt å være – og vi er ikke lenger herre i eget hus.

Det handler om å vise vilje og evne til endring.

Vi er nødt til å se på årsakene til manglende resultat for å lære av de feilgrep som er gjort, og unngå å gjøre samme feil på nytt. Det handler ikke om å peke ut syndebukker eller skylde på hverandre, men å vise vilje og evne til endring. Da må de rette folkene ta styringen. Venstre med sine medlemmer er veldig tydelig på at vi vil ta det nødvendige ansvaret med å bringe kommunen inn på en ny og bedre kurs. Vi har kompetansen, entusiasmen, viljen og evnen til å få til dette. Vi ønsker å bidra til å skape et godt samarbeidsklima, finne løsninger og kompromiss til beste for fellesskapet – uten å lage støy.

Brønnøy venstre vil se på alle mulige innsparingsmuligheter for å få økonomien på fote igjen. Vi vil i den prosessen skjerme førstelinje- og de publikumsrettede tjenestene mest mulig. Vi vil søke råd hos, og samarbeide med de som kjenner virksomheten best; fagfolkene og kommuneadministrasjonen. I denne prosessen skal vi ikke «spare oss til fant», men sørge for at kommunen vår samtidig utvikler seg og holder liv i tjenestetilbud, næringsliv og sysselsetting.

Brønnøys potensial er stort, og det er på høy tid at vi setter inn de rette folkene.

Vi ber derfor om din tillit for å få til endring for en bærekraftig kommune. Brønnøys potensial er stort, og det er på høy tid at vi setter inn de rette folkene som kan ta jobben med å utnytte potensialet. Brønnøy fortjener en ny kurs – det er tid for Venstre.

Bruk stemmeretten din, og bruk den fornuftig.

Torstein Moe
Ordførerkandidat