Er ikke dette politikk, Svendsen?

Å beskylde Eidsvoll Venstre for å mangle politikk må være den største skivebommen i årets lokale valgkamp. Jeg lurer på om Arbeiderpartiets listekandidat Hege Svendsen ikke har fulgt med i timen. Dette skriver Per Aage Pleym Christensen på Lesernes EUB. Les artikkelen her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre har synliggjort sin politikk både i årets kommunevalgkamp og gjennom hele fireårsperioden siden forrige kommunevalg. Venstre har fremmet egne forslag i en rekke saker i kommunestyret, og også tatt opp egne saker gjennom det som kalles interpellasjoner. I valgkampen har Venstre fremmet sin politikk på egen hjemmeside og Facebook-side og via Lesernes EUB, men også i møter med velgerne på stand gjennom samtaler og valgmateriell som løpesedler.

Husker du disse sakene, Svendsen?

Det er mulig at Arbeiderpartiets Hege Svendsen mener at dette ikke er politikk, men jeg tar likevel sjansen på å gjenoppfriske hennes hukommelse med å vise til hvilke saker der Venstre har tatt standpunkt og fremmet forslag:

Venstres politikk for Sundet – en oppsummering

Venstre sier nei til søndagsåpne butikker i Eidsvoll

Venstre mener Eidsvoll ikke skal slå seg sammen med andre kommuner

Venstre ønsker fritt brukervalg innen pleie- og omsorgstjenester

Venstre tok initiativ til at Eidsvoll skal ta imot flere flyktninger. Det samme gjorde Aps ordfører Einar Madsen.

Venstre sier nei til eiendomsskatt i Eidsvoll

Venstre sier ja til etter- og videreutdanning av lærere

Venstre vil at Eidsvoll skal bli en grønn foregangskommune

Venstre sa nei til å budsjettere med kutt i sosialhjelpen i en situasjon med økende arbeidsledighet

Venstre mener det var unødvendig å legge ned Panorama kino, og vil starte den opp igjen. Det vil også alle andre partier.

Venstre mener det var unødvendig å legge ned Finstad skole, og at en annen politikk kunne skapt et bedre elevgrunnlag for skolen.

Venstre tok initiativ for tiltak som kan øke valgdeltagelsen blant førstegangsvelgere; å gi elever på EVS med stemmerett ved valget mulighet til å forhåndsstemme ved at det opprettes valglokale på skolen. Honnør til valgstyret (formannskapet) for å si ja til forsøk med denne ordningen både i 2013 og i år (selv om forsøket er mindre omfattende enn Venstre ønsker).

Venstre sa ja til at Eidsvoll skulle delta i forsøk med stemmerett for 16-åringer. De andre partiene sa nei.

Venstre tok initiativ til mer åpenhet og innsyn om politiske prosesser og vedtak i Eidsvoll, ved å livestreame møter fra folkevalgte organer i kommunen. Her var flere partier positive, men har endt opp med å gjøre det til et spørsmål om penger fremfor åpenhet og innsyn.

Venstre tok initiativ til mer åpenhet og forpliktende kamp mot korrupsjon ved melde kommunen inn i åpenhets- og antikorrupsjonsorganisasjonen Transparency International. Honnør til ordfører Einar Madsen som raskt fikk saken opp i kommunestyret, og til kommunestyret som sa enstemmig ja til Venstres forslag.

Venstre mener lokaldemokrati handler om mer enn valg hvert fjerde år, og har kritisert måten styringssignalene i form av verbalforslag behandles av kommunestyret. Ordfører Madsen er ikke bekymret.

Venstre har vært åpen om sin strategi for samarbeid med andre efter årets kommunevalg. Venstre har også programfestet å offentliggjøre en eventuell avtale om politisk samarbeid.

Venstre hadde i forbindelse med budsjettarbeidet for 2015 møte med rådmannen. I tråd med sitt syn på åpenhet la Venstre rådmannens svar ut på nett, slik at alle partiene kunne benytte svarene i sitt budsjettarbeid.

Venstre har forsvart ytringsfriheten til de ansatte i kommunen.

Venstre har foreslått å ta vare på Sundets grønne lunge ved å gjøre Sundtoppen til park.

Venstre har foreslått å bygge servicesenter for fritidsbåter og bobiler på Skjoldnestangen. I årets valgkamp foreslår flere partier det samme.

Venstre har foreslått ladepunkter for elbiler i Sundet.

Venstre har stemt mot å omregulere dyrket mark til boliger og næringsvirksomhet. Sammen med SP og SV.

Venstre har efterlyst oppfølgning av Eidsvolls miljø- og klimaplan.

Venstre har jobbet for å få vedtatt at det skal bygges ny skole til erstatning for Vilberg barneskole. Flertallet i kommunestyret har vedtatt å bygge ny skole på dyrket mark.

Venstre har foreslått å lage prosjekter på gang- og sykkelveier i Eidsvoll, for å få penger fra fylkeskommunen. AP og SP på fylkestinget har kritisert Eidsvoll for ikke å utrede flere prosjekter.

Venstre har foreslått gang- og sykkelvei fra Dal via Finstad til Bårlidalen.

Venstre foreslo å oppdatere kommunens trafikksikkerhetsplan (angår bl.a sykkelveier), men fikk kun støtte av Høyres Rune Storsve. Ordføreren hevdet at planen skal rulleres, men det stemmer ikke. Dette skal kun vurderes.

Venstre vil ha togstasjon på Minnesund/Langset.

Venstre mener granskningen av overskridelsene på renseanlegget i Bårlidalen må klarlegge politikernes ansvar.

Venstre har støttet SPs kamp for et sommeråpent SFO-tilbud. Kommunestyrets avstemningsregler hindret Venstre i å stemme for forslaget fra SP.

Venstre kjempet mot budsjettkuttet til voksenkultur i Sundet.

Venstre mener Mago B må få hente inn privat kapital til driften.

Venstre mener mye i kommunen styres av utenforstående, og at de folkevalgte må ha bedre kommunikasjon med slike instanser.

Venstre har lagt frem helhetlige, alternative budsjettforslag for både 2013, 2014 og 2015. Venstre har begrunnet sine forslag skriftlig.

Den opplistingen av saker med lenker til omtale er ikke noen fullstendig oversikt over alt Venstre har foreslått eller stemt for i Eidsvoll. Men det burde være nok til å understreke poenget om at Venstre gjør mer enn å kritisere andre partiers løsninger og konsekvensene av vedtak i kommunestyret. Venstre kommer til å følge opp disse sakene også i de neste fire årene.

Venstre har gjennom fire år kontinuerlig dokumentert sitt arbeid, sine prioriteringer og forslag på egen hjemmeside og Facebook-side.

Den som vil lese Venstres program for perioden 2015 – 2019 finner det her.

Denne artikkelen er også publisert på Lesernes EUB 11.09 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**