Sti fra Asker sentrum til Semsvannet må vi få til i Friluftslivets år

Asker Venstre jobber for sti langs Askerelva. Jostein F. Tellnes og Lisbet Landfald., Foto: Ingvild T. Vevatne

Tenk deg en flott sammenhengende sti i grøntområdene langs Askerelva fra sentrum til Semsvannet. Da kan man gå fra kafeen i sentrum til kafeen på Smia gjennom et unikt natur- og kulturlandskap. Stien vil være til glede for både joggere, barnefamilier og eldre på tur. Dette vil være med på å skape et godt bomiljø i Asker sentrum og for den store utbyggingen av Føyka-Elvely!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Askerelva går som et frodig blå-grønt drag gjennom kommunen, fra marka til kysten. Dette er et område med opplevelsesverdier og et rikt biologisk mangfold. Det har i lengre tid vært snakk om å etablere sti eller turvei i grøntområdene langs Askerelva. En del har vært gjort i de sentrumsnære deler av elva, men det gjenstår mye for de øvrige etapper, blant annet på strekningen fra Asker sentrum til Sem.

Økt tilgjengelighet til området langs Askerelva vil bidra til at området og dets kvaliteter blir til glede for flere, samt at kvalitetene her i større grad kan benyttes i undervisning. Vi ser det som en mulighet at slik enkel tilrettelegging kan være et godt samarbeid mellom kommunen og frivillig sektor i Asker.

Asker Venstre jobber for sti langs Askerelva.

Utfordringen med å realisere stien har vært flere. Grunneierne må gi sin godkjennelse og kommunen må bidra med noe ressurser til tilrettelegging.

Asker Turlag har jobbet for stien i flere år. I år har kommunen fått et fornyet initiativ fra en engasjert innbygger som har foreslått hvor stien kan gå. Se kartet her: Turkart – Askerelva og Vøien – Sem. Forslaget viser hvordan man kan ta hensyn til både natur og kulturverdier i området. Med aktiv støtte og rettledning fra kommunen bør dette være mulig å få til.

Få til tursti langs Askerelva

Tursti langs Askerelva kan med fordel gjøres enkelt og rimelig. En enkel tilnærming vil i mange sammenhenger være fordelaktig både for bevaring av den biologiske funksjonen til elvens kantsone og stiens opplevelsesverdi. Enkle og svingete stier skaper en annen turopplevelse – de får folk til å føle mer nærhet og knytter oppmerksomheten til de nære naturomgivelsene.

En sti fra sentrum til Sem langs Askerelva må bli Askers milepæl i Friluftslivets år!

Ved Asker bo- og omsorgssenter kan det være lurt med en mer tilrettelagt avstikker inn til Askerelva. Senteret er nabo til et av de vakreste områdene i Asker, men ligger noe avstengt og isolert. Asker sentrum. Asker Bo- og Omsorgsenter ligger på toppen av en 150 m relativt bratt bakke og er omringet av et lite jorde, en bratt skråning ned til Askerelva og en tett, høy granrekke på naboeiendommen. Store forbedringer i utemiljøet ansees som mulig – som kan øke livskvaliteten for beboerne og samtidig gjøre det triveligere for pårørende å besøke/ta med beboer ut på tur.

Føyka utbyggingen trenger gode turveier som starter i sentrum og hvor avstanden til dette vakre området er så kort som mulig. Det vil også redusere bilbruk og redusere parkeringsbehov ved de tradisjonelle utfartsteder som for eksempel Sem og Solli.

Vi i Asker Venstre ønsker nå å legge økt politisk press på å få til en sti langs Askerelva. Før sommeren sendte vi derfor et spørsmål til Ordføreren om kommunen vil legge til rette for at arealet langs Askerelva gjøres mer tilgjengelig, ved at det etableres og merkes enkle stiløsninger der dette ikke finnes i dag, gjerne i samarbeid med frivillige organisasjoner. Vi ser fram til svaret og vårt ønske er klart: La oss benytte friluftslivets år til å få fortgang i planene!

Stor oppslutning om sti langs Askerelva
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**