(V)hunden er våken

Hunden Amico, Steffen Falkevik

Geir Helge

At Hanne-Merete Jensen, ifølge innhogg fredag, ikke har observert Venstres bidrag til åpenhet, skyldes i alle fall ikke at vi har ligget på latsiden. Foruten å være alltid våken vakthund, har vi også gitt flere aktive bidrag.

I juni 2012 vedtok et enstemmig kommunestyre tiltak for bedret åpenhet etter forslag fra Venstre. I 2014 vedtok kommunestyret et nytt reglement der interpellasjon ble innført samt at regler for ulovlig taushetsplikt for folkevalgte ble fjernet. I en undersøkelse høsten 2014 hadde 100 av de 140 undersøkte kommunene fortsatt slike regler. Halden var en av de undersøkte kommunene, som ikke lenger har ulovlig taushetsplikt. (Ref NRK Østfold 18/12 2014). Endringene i reglementet hadde neppe skjedd uten Venstres utholdenhet.

Venstre har også ved flere andledninger bidratt til at møter, der innkallinger i første omgang bare er sendt til møtedeltakerne, har blitt offentlig forhåndsannnonsert.

For øvrig har journalisten selv satt tittelen «Vakthund for åpenhet» på HAs presentasjon av meg. Han har nok sett et annet bilde enn Jensen.

Så, nei, vi sover aldeles ikke, og ordføreren vet at vi handler om det er nødvendig.

Geir Helge Sandsmark
Ordførerkandidat, Halden Venstre