Demokratiet og dets vilkår på øyen vår

Wikipedia Commons

I denne kommunestyreperioden er det kommet mange politiske planer som er viktige for innbyggerne og har stor innvirkning på hvordan Askøy vil bli i fremtiden.

Skolebruksplanen ble vedtatt sommeren 2013. Dette til tross for mange uavklarte spørsmål og usikkerhet rundt prioriteringene. Askøy Venstre påpekte den gang disse usikkerhetsmomentene og ba en grundigere utredning av skolesituasjonen på Askøy.

Kun to måneder etter at planen ble vedtatt ble den endret. I de to årene som er gått siden den ble vedtatt har det vært så mange endringer at det nå er vanskelig å lese ut av den hva som er kommunens prioriteringer.

Venstre har bedt om å få en oppdatert og redigert plan, slik at vi og innbyggerne skal kunne vite hva som til enhver tid er den gjeldende plan og hvilken rekkefølge de enkelte skoler skal bygges ut.

I den opprinnelige planen var ikke utbygging av Kleppestø barneskole nevnt. Nå starter om kort tid byggingen. Skogstunet skole var inne og skulle bygges. Kort tid etter skulle den ikke det. Nå skal den muligens bygges, eller? Strusshamn skole skulle legges ned, nå skal den pusses opp!

Kleppstøplanen, har utviklet seg til å bli en kontroversiell plan som splitter både innbyggere og politikere. Venstre krevde en åpen og demokratisk prosess. For dette standpunktet ble vi nærmest latterliggjort av de regjerende partier med Frp og Steinseide i spissen.

Forslaget vårt var en plansmie hvor alle parter kunne ta del i arbeidet og komme med sine synspunkter i en åpen diskusjon. Etter vår mening en klar forutsetning om en skal få til et vellykket resultat. En slik plansmie er nå planlagt i november 2015, dette har de regjerende partier motvillige måtte gå med på etter påtrykk fra andre politiske partier, innbyggere og fylkesmannen.

I 2013 foreslo Venstre at vi skulle vurdere å innføre en ny styringsform i Askøy. Dette er et kraftig signal og et uttrykk for at Venstre syntes det politiske miljø tar for lite ansvar for prosessene som skal lede fram mot et vedtak.

Slik det fungerer i dag kommer ikke det politiske miljø på banen før etter høringer og en revisjon av rådmannen. Dette gjør noe med åpne debatten og hemmer konstruktive politiske diskusjoner.. I tillegg gir det en klar fordel til de styrende partier til å påvirke i det stille når rådmannen reviderer innkomne høringsuttalelser. Når sakene blir fremlagt for politikerne er utredningene som oftest kommet så langt at det er vanskelig å endre kursen.

Venstre har et stort ønske og kommer til å foreslå at alle politiske møter blir sendt direkte til innbyggerne i form av direkte overføring (lyd og bilde) av kommunestyremøtene, formannskapsmøtene og utvalgsmøtene. Møtene skal også gjøres tilgjengelig i et videoarkiv, hvor innbyggerne når som helst kan se og høre hva som har blitt sagt og diskutert. På den måten vil vi kunne sikre åpne og tilgjengelige prosesser. Som en konsekvens kan vi håpe at det også gir ansvarlige og etterrettelige politikere.

Venstre har fått mange positive tilbakemeldinger fra innbyggerne som ønsker det samme som oss. Den beste måten å få dette til er å gi oss et sterkt mandat til å være pådriver for disse prosessene. Det kan du gjøre ved å stemme Venstre på mandag den 14. september.

Vårt engasjement i åpne og demokratiske prosesser innenfor skolebruksplanen, planprosesser og saker som – opprydding av gamle miljøsynder, helhetlig veiplan, marka grense, åpne skoler i grendene, flere helsesøstre i skolene, styrke skolebudsjettet og mye mer viser at Venstre kan utgjøre en positiv forskjell i kommunen de kommende årene.

Godt valg!

Arild Raftevoll. Marit Helen Leirheim. Ronny Knutsen