Halden Venstre har gjort opp politisk regnskap

Malin Østli Langseth

P1020800 Halden Venstre har gått gjennom sitt partiprogram fra inneværende kommunestyreperiode og kan konstatere at de viktigste saker fra programmet er oppfylt.

Innen området kommunal styring har partiet fått gjennomslag for åpenhetsplakaten, endringer i delegeringsreglementet, nedlegging av utvalget som skjermet kommunestyret fra økonomirapportering og stått imot forsøk på innføring av overvåkingskameraer. Venstre prøvde også å få innført et varslingsorgan, men måtte gi tapt på dette punktet.

På kulturområdet står bevaring av Det Norske BlåseEnsemble og Opera Østfold som den kanskje viktigste enkeltseieren. Partiet klarte å bevare biblioteket på Gamle Prestebakke og i hovedsak klart å beholde åpningstidene i biblioteket. Kulturskolen har fått flere plasser på tross av lavere bevilgninger. Løftene om fortsatt gratis halleie for barn og ungdom samt feiring av grunnlovsjubileum og byjubileum er også innfridd.

Innen næringsområdet er arbeidet med sentrumsplanen sentralt. Planen er ferdigstilt, men fikk ikke flertall i Formannskapet. Samtidig har kommunen brukt masterstudenter fra Høyskolen i Østfold slik Venstre ville og bidratt til å trekke kompetanse til byen ved å støtte NCE. Venstres punkter om økt samarbeide innen turistnæringen blir oppfylt gjennom «Visit Østfold» og Mølen huser fortsatt Halden havn.

Innen skole har Venstre innfridd på full barnehagedekning, mangfold i barnehagetilbudet og videreføring av Maurtua åpen barnehage. Helsesøstertilbudet er skjermet for kutt, men ikke styrket slik programmet fra 2011 stadfester.

På velferdsområdet er økningen av kapasiteten i barnevernet det kanskje tyngste løftet, samtidig som sosialhjelpssatsene er økt, dog med et mindre beløp enn det programmet beskriver. En del styrkinger inne rus og psykiatri ble ikke gjennomført. Samtidig har tilbudet i hovedsak blitt skjermet for kutt i de pågående omstillingsprosessene.

På området miljø og samferdsel er programmet delvis oppfylt på en rekke punkter om klima og miljøgifter gjennom de forbedringene som er gjennomført på Rokke. Kommunen har begynt å bruke el-biler slik Venstre gikk til valg på og sykkeplanen som er på høring er et skritt på vei mot Venstres mål om et sammenhengende sykkelveinett.

Til sammen er ca 50 av ca 85 programpunkter gjennomført, delvis gjennomført eller påbegynt i perioden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**