Stem Venstre, og få den beste løsningen

Vestfjordforbindelse
Bru over Vestfjorden, Foto:SVV

Dagens kanalbru er en omvei for alle som ikke skal nordover. Vi må få en vei utenom sentrumsområdene. Om vi fjernet biltrafikken fra sentrumsgatene, vil vi kunne gjøre det lettere for kollektivtrafikken, tilrettelegge og utvikle områdene for mye trafikkanter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Både Tjøme Venstre og Nøtterøy Venstre har programfestet en ny fastlandsforbindelse vestover. Vi har også programfestet at en ny fastlandsforbindelse skal være fullt ut tilgjengelig for syklende og gående. Dette er den eneste løsningen som vil kunne redusere køer og utslipp, løse trafikkproblemene på Teie og Tønsberg sentrum og gjøre tilgangen til en større del av regionen, uten å være avhengig av å bygge overdimensjonerte tuneller. I dag er det krav om at tuneller skal ha to filer og separate løp for trafikken i begge retninger. Noe som fordyrer betraktelig i forhold til hva veier i dagen vil koste. Hva skal vi med 4 felts motorvei under deler av Nøtterøy, når denne ikke løser problemet, men bare flytter det?

Vi kan ikke gå for en veiforbindelse som ikke innehar en løsning for Teie, Tønsberg og regionen som helhet. Teie og Tønsberg er i dag flaskeskehalser for trafikken til og fra øyene. Dessuten er dagens fastlandsforbindelse en omvei for alle som ikke skal nordover. Når vi får fjernet trafikken fra sentrumsgatene, vil vi kunne gjøre det lettere for kollektivtrafikken å komme frem, tilrettelegge og utvikle områdene for mye trafikkanter.

Vi har valgt å satse på en vestfjordløsning. Det er viktig med et prosjekt som totalt sett gir den beste løsningen. En vestfjordløsning ivaretar alle de utfordringene vi i dag har med trafikken. Den er også en løsning for fremtiden. Nettopp derfor er Venstre tydelige på at vestfjordløsningen er det beste. En fastlandsforbindelse som både innebærer en løsning for trafikkproblemene på Teie og Tønsberg sentrum, er fult ut tilgjengelig for syklende og gående, og er fornuftig dimensjonert, er etter vår oppfatning den eneste tilfredsstillende løsningen.

Venstre har stått opp for denne løsningen siden før inneværende kommunestyreperiode. Vi tar fremdeles ansvar for at vi får den beste løsningen, og går for det alternativet som gir den beste løsningen totalt sett. Dessuten er dette den rimeligere å gjennomføre.

Stem Venstre, og få den beste løsningen.

Joachim Bræk Poppe-Holmdahl
Kommunestyre- og fylkestingskandidat for Nøtterøy Venstre