Venstre vil ha småbåthavner i Oslo

Foto: Sveinung Bråthen

I løpet av helgen har det blitt spredt informasjon blant småbåteiere om at Venstre ønsker å bygge i strandsonen. Det er ren feilinformasjon. Venstre vil sikre strandsonen mot utbygging og ta vare på småbåthavnene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Det er gått ut informasjon til mange av Oslos småbåteiere om at Venstre går inn for å bygge i strandsonen, og at de av den grunn ikke bør stemme Venstre. Dette er ren og skjær feilinformasjon. Venstre vil tvert i mot sikre strandsonen, sier leder i Oslo Venstre, Espen Ophaug.

Ophaug understreker at det er uaktuelt for Venstre å bygge i strandsonen, og det er også uaktuelt å fjerne båtplasser, i Frognerkilen, Bestumkilen og andre steder. Venstre har heller ikke noe standpunkt om å fjerne båtopplagsplasser i Bestumkilen.

Ophaug viser til byutviklingskomiteens merknad om småbåtplasser til kommuneplanen. Det første avsnittet er hele byutviklingskomiteen med på, det siste avsnittet har støtte fra H, V og FrP:

Komiteen viser til at Oslo er en fjordby. Fjorden byr på mange kvaliteter for hele befolkningen uavhengig av hvor i Oslo de bor. Oslos strandsone skal være tilgjengelig og oppfordre til aktiv bruk. En viktig bruk av fjorden er småbåter. Oslo har i mange år hatt en god ordning hvor frivillige foreninger kan låne kommunens fjordarealer til båthavner og opplag til selvkost. Komiteen vil videreføre denne ordningen. Komiteen mener Oslos hovedprinsipp for etablering av flere båtplasser skal være å bygge på denne modellen. Dette vil bidra til å gjøre det mulig for de fleste å kunne nyte et enkelt båtliv i Oslo.

Komitéens medlemmer fra H, V og F viser til merknad fra bystyrets samferdsels- og miljøkomité, som omtaler tilgang til båtplasser og båtopplag: Disse medlemmer viser at tilgang på båtplass og båtopplag er viktig for at mange kan ta i bruk fjorden og sjøen nært byen og at dette er en målsetting i planen. Det er også viktig å styrke satsingen på sjøidretter som roing, kajakk og seiling gjennom å sikre tilgang på arealer for disse idrettene. I den forbindelse vil disse medlemmer peke på at det i forbindelse med byutviklingen i sjøkanten som kommuneplanen legger opp til, søkes å finne praktiske løsninger som gjør at småtbåter fortsatt kan sjøsettes og oppbevares. Disse medlemmer mener det er viktig å involvere idrettslag og båtforeninger i dette arbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**