Venstre får hånden på rattet i fylkeskommunen

Illustrasjon: venimo / creativemarket.com

Rogaland får en storsatsing på bedre skole. Samtidig skal fylket bli grønnere, bussen bedre, ungdomskortet billigere og skinnegående transport skal utredes.
Det er fasiten etter at Venstre inngår en politisk avtale med Krf, Sp og Ap for de neste fire årene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

_OST1365_red Venstre har satt et solid grønt avtrykk og er med på en storsatsing på å skape en bedre skole i fylket.

– Vi skal nå få på plass et fylke som har enda mer fokus på nyskaping og som legger til rette for grønn utvikling i hele fylket, sier Venstres Anja Berggård Endresen.

Se avtalen om politisk plattform som er inngått mellom AP, KrF, SP og Venstre

Skinnegående transport skal utredes på Nord-Jæren
Befolkningsveksten på Nord-Jæren vil fortsette i de framtidige tiårene. For å være i forkant av befolkningsutviklingen og klimautfordringene er det behov for å utrede hurtigere og skinnegående løsninger. Den fremforhandlede politiske plattformen slår fast at nettopp det nå skal gjøres.

Styrking av skolen
– Det blir nå en betydelig satsing på skole, og vi i flertallspartiene skal arbeide enda hardere og mer målrettet for å redusere frafallet, sier Venstres Svein Abrahamsen.

I den politiske plattformen er det også enighet om å gi mer tillit til læreren, blant annet ved å avslutte forsøksordningen med anonym retting.

Vi skal arbeide enda hardere og mer målrettet for å redusere frafallet

Svein Abrahamsen

Kollektivtransporten får et løft
– Vi trenger økt brukervennlighet, hyppigere avganger og fremkommelighetstiltak for at flere skal ta bussen. Det er spesielt viktig for Venstre at vi får satt ned prisen på ungdomskortet igjen, slik at flere får muligheten til å reise miljøvennlig. Dette er svært gledelig at posisjonen nå er enige med oss om å satse på dette, sier Venstres fylkesleder Kjartan Alexander Lunde.

Mer demokrati og åpenhet
– Ikke minst har vi fått flertallskonstellasjonen med på å sørge for at møtene på fylkestinget blir mer tilgjengelige for folk gjennom nettstrømming. For ikke å snakke om at vi nå skal etablere et ungdommens fylkesting, slik at ungdom kan delta i styringen på fylket. Slik håper vi å øke interessen for fylkespolitikken, som tross alt i veldig stor grad påvirker folks hverdag, sier Venstres ungdomskandidat Eirik Tangeraas Lygre.

Får leder i Regional- og kulturutvalget
Venstre har sikret seg solid representasjon, og får leder i Regional- og kulturutvalget i Rogaland, og nestlederen i Opplæringsutvalget. Venstre vil også få representasjon i Fylkesutvalget, Samferdselsutvalget og en ekstra representant i Regional- og kulturutvalget.

Se avtalen om politisk plattform

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**