Intensjonsavtalen med Miljøpartiet de Grønne og Arbeiderpartiet!

Foto: Helga Feste Hunter

Følgende intensjonsavtale skal danne grunnlaget for et politisk samarbeid mellom partiene Miljøpartiet de grønne, Venstre og Arbeiderpartiet for valgperioden 2015-2019.

1. Medmenneskelighet og sosial profil.

Østre Toten kommune skal stimulere til toleranse og medmenneskelighet mellom innbyggerne. Partiene ønsker en sosial profil med spesielt fokus på de svakere stilte gruppene. Dette medfører solidaritet i både et lokalt og et globalt perspektiv.

2. Klima / miljø.

Som en av landets største landbrukskommuner er Østre Toten kommune avhengig av naturressurser. Disse må forvaltes på en bærekraftig måte for å ivareta livsgrunnlaget til fremtidige generasjoner. Dette gjøres ved å føre en offensiv klimapolitikk og ved å prioritere jordvern og artsmangfold.

3. Tjenester.

Østre Toten kommune skal levere gode og kunnskapsbaserte tjenester til innbyggerne. Eksisterende kommunale tjenester innen oppvekst, helse og omsorg, skal fortsatt driftes i kommunal regi. Tidlig innsats skal ha økt fokus. Vi ønsker å legge bedre til rette for frivillig arbeid som setter innbyggerne i fokus.

4. Næringsutvikling og bosetting.

Østre Toten kommune må ha et større fokus på økt bosetting og økonomisk vekst. Dette gjøres gjennom langsiktig og helhetlig planlegging. Det er et mål at næringslivet i størst mulig grad skal baseres på bærekraftig bruk av lokale ressurser. En god infrastruktur er en forutsetning for å lykkes.

5. Kommuneøkonomi.

Partiene er enige om å sikre flertall i budsjettbehandlinger for valgperioden. Dette for å sikre god styring i kommuneøkonomien. Styrking av de kommunale tjenestene som gir bedre ressursutnyttelse faglig og økonomisk, skal løftes frem og utvikles. Strukturelle endringer i drift skal baseres på langsiktighet og konsekvensanalyser.

Momentene over skal danne grunnlaget for en felles politisk plattform. Politiske prosesser og arbeidsmetoder blir nedfelt i egen avtale som legger føringer for samhandlingen. Den skal ta utgangspunkt i arbeidet med kommunens planverk og det politiske årshjulet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**