Er søndagsåpning den viktigste saken?

Foto: Håvard Hugås

Jon Gunnes, landsstyremedlem i Venstre og gruppeleder i Trondheim bystyre, hadde følgende leserbrev på trykk under “Ordet Fritt” i Adresseavisen 30. september:

Er søndagsåpning den viktigste saken?

For KrF ser det ut som dette er den viktigste saken i nåtid. Det forundres jeg over. For Venstre er flyktningkrisen, arbeidsledighetsutviklingen og klimautfordringene langt viktigere. Venstre vil gjerne forhandle (sammen med KrF) med dagens regjering for å oppnå resultater på disse områdene. Mange kommuner har søndagsåpning fordi fylkesmannen har gitt dem denne tillatelsen. Det er altså ikke politikerne selv som bestemmer om når butikkene skal være åpne og lukket. Lokaldemokratiet er best i stand til å ta denne avgjørelsen! Når flertallet i Trondheim bystyre ikke vil ha søndagsåpning utover dagens nivå så bør alle respektere dette og det er helt greit. Hvis kommunestyret på Oppdal fortsatt vil ha søndagsåpning så bør alle respektere det også.

KrF vil ta i bruk ”alle virkemidler” for å hindre at kommunene skal kunne bestemme selv. Det betyr vel i klartekst at de er villig til å bryte ut av samarbeidsavtalen med regjeringen. Høyre og Fremskrittspartiet vil i utgangspunktet ha ”fri flyt”. Det vil ikke Venstre. Det er meget gode grunner til at det ikke skal være søndagsåpning, men det er helt klart lokale forhold som turisme i enkelte geografiske områder som tilsier søndagsåpning. Hvis butikkeierne søker om søndagsåpning i et slikt område, så bør de få det. I Trondheim kommer det ingen slik søknad og da er det ikke behov for annet enn søndagslukking.

Jon Gunnes, Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**