Drømmen om et grønnere Lier

Man skal ikke være så redd for å utfordre velgerne, eller sine politikerkolleger med åpne prosesser. Sofavelgerne er for mange., Illustrasjon: http://kjellshvamenerua.blogspot.no

Lier kommune har en stor utfordring i en stadig voksende velgermasse som ikke benytter seg av stemmeretten sin. 4 av 10 liunger lot være å stemme i 2015. Hvis denne trenden fortsetter, så vil det snart bli et demokratisk problem. Lier Venstre har en økende mengde folke- og tillitsvalgte som ønsker å bidra til samfunnet, og vi gleder oss til å vise at vi mener alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Da valgresultatet var klart rundt midnatt på valgdagen, og de grønne partiene hadde økt markant i oppslutning, så tenkte jeg at ”Nå blir det andre boller i Lier!” Jeg tenkte at drømmen om en blågrønn politikk nå går i oppfyllelse i Grønne Lier! Med økt makt i sentrum vil politikken presses mot midten, der hvor løsningene og flertallet ligger, og en grønnere og varmere politikk vil slå ut i blomst.

Etter en uke med lange møter og mange samtaler, måtte vi i Venstre innse at Høyre, og de andre borgerlige partiene ikke var klare for å endre på oppskriften som har vært brukt de siste 16 årene – et bredest mulig borgerlig flertall. Et blågrønt alternativ med Høyre og sentrumspartiene hadde vært mulig, eller i det minste en blågrønn politisk plattform. Så skulle det ikke bli.

At Arbeiderpartiet blir skuffet fordi sentrumspartiene ikke lot seg friste av tilbudet som ble lagt på bordet, får stå på deres regning. Det tar lengre tid å bygge allianser enn en liten uke etter valget. Når det er sagt, så foreligger det ingen avtale som binder oss politisk til enkeltsaker, så her har opposisjonen store muligheter til å vise samarbeidsvilje, og prioritere grønne verdier når det blir stilt opp mot arbeidsplasser.

Et bredt flertall koster. Alle partier skal ha sin bit av kaka. Venstre sikret seg to viktige posisjoner i hovedutvalgene. Vi var tidlig ute og meldte at vi ønsket å bekle ledervervet i skole/barnehage/kultur-utvalget (SBK), og nestledervervet i Planutvalget, samt et medlem i Miljøutvalget. Dette fikk vi.

Vi har en tøff og motivert lederkandidat til SBK-utvalget, som evner å tenke nytt og kreativt innenfor rammer som er gitt, en leder som vil mobilisere utvalgsmedlemmene til å jobbe sammen, en som tåler tilbakemeldinger og vil prioritere å være tett på, og til best nytte for alle barnehager, skoler og kulturinstitusjoner i Lier.

Lier Venstre har også en engasjert og kunnskapsrik næringspolitiker som gleder seg til å ta fatt på nestledervervet i Planutvalget. Vedtakene fra planutvalget den siste perioden bærer preg av manglende tilstedeværelse fra et miljøparti. Venstres mandat blir å tilrettelegge for moderne infrastruktur for framtidens arbeidsplasser i Lier. Det betyr å ta hensyn til innbyggere, ta vare på de grønne verdiene, og nedprioritere plasskrevende bedrifter med stor trafikkbelastning, men også sørge for at Lier kommune tiltrekker seg bedrifter som passer hos oss.

Vi har i tillegg et meget engasjert medlem som ser fram til å kjempe for et fortsatt grønt Lier i Miljøutvalget, en nabo til Kværner-tomta og et aktivt friluftsmenneske som har sett hvor ille det kan gå når utbyggere ikke har en dreiebok hva gjelder skikk og bruk for næringsliv i Lier.

Tilbake til valget, og til det partiet som faktisk vant valget, nemlig Sofavelgerpartiet. Hvorfor blir så mange sittende hjemme på valgdagen? Det mest sannsynlige svaret er trolig at disse tenker ”jeg kjenner ingen av disse folkene”, ”min stemme betyr ingenting”, ”det blir jo akkurat som før likevel” eller ”de fortjener ikke min stemme”. Alle ønsker å bety noe, både velgere og politikere. Vi politikere må gjøre oss fortjent til stemmene liungene gir oss. Når 4 av 10 ikke vil stemme, så har vi et stort problem, og gjør vi ikke noe drastisk, så vil antallet av disse dessverre øke.

Hva skal vi så gjøre? Lier Venstre har gått til valg på økt åpenhet, åpne og inkluderende prosesser og økt involvering av innbyggerne. Nettopp derfor var det naturlig å fortelle om hvilke krav sentrumspartiene stilte til sine samarbeidspartnere under forhandlingene. Dette var det tydeligvis ikke tradisjon for. Hva er vi redde for? Er det ikke velgerne vi skal stå til ansvar for når sannheten likevel kommer for en dag? Nettopp derfor er det så viktig at de vet hva vi står for, og kjemper for. Hvordan kan velgerne vite hva vi kjemper for hvis de eneste som får vite om saken er de som sitter i kommunestyret? Ingen posisjon er verdt en sur sild hvis velgerne snur ryggen til. Det er vår oppgave å formidle, og da må første tiltak være økt åpenhet.

I de kommende budsjettforhandlinger kommer Lier Venstre til å gå åpent ut og være tydelige på våre prioriteringer, både når det gjelder retningsvalg, men også på enkeltvedtak. Vi mener at velgerne i Lier kommune fortjener å vite hva vi gjør for innbyggerne, for de aller svakeste, for flyktningene, for barna og ungdommene våre. Lier kommune skal være en god kommune å vokse opp i for alle barn, det skal være en kommune med et mangfold av arbeidsplasser noen minutter unna med sykkel, en kommune du like gjerne ferierer i fordi frilufts- og kulturtilbudet er vel så greit her, og det skal være en trygg og aktiv kommune å bli gammel i.

Nå blir det kanskje en åpnere prosess hvor liunger lettere kan skille partiene, og hva de prioriterer. Kanskje vinner de gode ideene da, i stedet for det politiske spillet.

Venstre vil kjempe for et grønnere næringsliv, vi skal sørge for at Lier kommune tar imot de flyktningene vi skal, vi skal kjempe for å få på plass stumpene av sykkelveier som gjenstår, vi skal kjempe for trygt skolemiljø for ungene våre, og vi skal jobbe for å gjøre det enklere å pendle til og fra jobb uten å trenge bil. Vår jobb blir å påvirke våre samarbeidspartnere til å prioritere dette, og så vil de kommende fire årene vise om vi har satset på riktig side, eller om vi rett og slett må vokse oss store og gjøre jobben selv.

(Leserinnlegg i Lierposten torsdag 1. oktober 2015)

Tove Hofstad

Påtroppende gruppeleder for Lier Venstre