Er klimapolitikken viktig for Asker Høyre?

Biler i Asker sentrum
Kø i Asker sentrum, Foto: Olav Heggø

Visjonen om et bredt borgerlig politisk samarbeid i Asker strandet på Høyres avvisning av å inkludere klimautfordringen i en felles politisk avtale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre gikk til valg på et sentrum-høyresamarbeid. Det er ingen hemmelighet at Høyre avviste dette fordi de ønsket å ha med FrP. I Venstre var vi innstilt på å forsøke et bredere borgerlig politisk samarbeid, men da måtte et slikt samarbeid hvile på noen grunnleggende enigheter. Det viktigste punktet for Venstre er en utvikling i Asker som er i tråd med Stortingets klimaforlik. For Venstre er det utenkelig å forplikte oss politisk uten en eneste henvisning til vår tids kanskje største utfordring.

Venstres standpunkt underveis i hele forhandlingsløpet var derfor behovet for en klar klimapolitisk formulering i en forpliktende politisk avtale. Høyre unnlot likevel å ta inn noe i avtalen med referanse til klimautfordringen. Bruddet kom altså ikke fordi Venstre ville ha en langt mer omfattende avtale, slik Lene Conradi uttalte til Budstikka torsdag kveld. Bruddet kom fordi Høyre nektet å ta inn en enkelt formulering om betydningen av en klimapolitikk i Asker. Dette til tross for at Høyre har dette målet i sitt eget program. Som et parti med nesten rent flertall etter valget hadde Høyre åpenbart en mulighet til å ta sin egen målsetting inn i den politiske avtalen, men valgte å ikke gjøre det. Vi i Venstre stiller oss litt spørrende til om klimautfordringen i realiteten står særlig høyt på agendaen i Asker Høyre.

Uenigheten om en felles borgerlig avtale i Asker handlet heller ikke om E18, som noen synes å mene. Vi i Venstre ønsker at E18 prosjektet gjennomføres i tråd med klimaforliket, og det har også Høyre klart uttrykt at de ønsker. Asker Venstre er som Høyre opptatt av at de planlagte tunellene gjennom Asker blir en realitet. Derimot har vi stått på at ny E18 må planlegges og gjennomføres i tråd med klimaforlikets mål om at all vekst i persontrafikken skal tas med tog, buss, sykkel og gange. Det er viktig at vi som en ressurssterk kommune i et rikt land selv tar grep i klimapolitikken. Det handler også om at dersom personbiltrafikken øker med ny E18, får vi enda mer kaos og støy på lokalveiene i Asker. Det er verken økonomisk smart eller ønskelig for Askers utvikling å bygge seg stadig større veier internt i Asker.

Vi kan ikke late som om klimautfordringene ikke er der. Høyres nei til ordet «klima» i avtalen synes vi ikke lovet godt for fire års politisk samarbeid. For oss var dette en test på om vi kan stå sammen om behovet for klimapolitiske hensyn når vi sammen skal jobbe fram enighet om kommunens budsjett.

Vi må tilstå at vi er litt overrasket over at Asker Høyre lar FrP spille den avgjørende rollen i den lokale klimapolitikken, som det ellers er tverrpolitisk enighet om. I Oslo og Akershus har Høyre vist en helt annen tilnærming til klimapolitikken. Der har et borgerlig samarbeid med Venstre skapt en moderne verdi-konservativ politikk for å takle klimautfordringen med blant annet en betydelig satsing på sykkel- og kollektivløsninger. Vi hadde trodd at Asker Høyres størrelse tilsa at de ville sette en sak de prioriterer i sitt eget program på agendaen. Det valgte de ikke å gjøre. Det lover ikke godt for Asker Høyres gjennomføringsvilje i miljø- og klimapolitikken de neste fire årene.

 

Marit H. Meyer og Jostein F. Tellnes, Asker Venstre

Jostein F. Tellnes og Marit H. Meyer, Asker Venstre
Jostein F. Tellnes og Marit H. Meyer, Asker Venstre

Innlegget sto på trykk i Budstikka 1. oktober 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**