Venstre sikrer kollektivsatsing og E18 i tråd med klimaforliket

Foto: Margrethe Prahl Reusch

Venstre sikrer Oslopakke 3 og E18 i tråd med klimaforliket. MDG snakker om gårsdagens politikk. Det skriver Solveig Schytz, Eirik Bøe og Njål Vikdal i Budstikka i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Nikki Schei og Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Bærum forteller i Budstikka 25.september at han tror ny E18 skrinlegges når MDG i Oslo skal forhandle med Ap i Oslo.

«Jeg tror E18 i den form vi nå kjenner den er historie» sier Schei til Budstikka. Det har han rett i. Det er bare det at «E18 i den form vi kjenner den» har vært historie veldig lenge. MDG snakker om gårsdagens politikk.

MDGs monstervei, som legger på seg to felt og blir ti mrd dyrere hver gang de snakker om den, finnes ikke. Både Oslo bystyre og fylkestinget i Akershus har ved gjentatte vedtak de siste åra slått fast at prosjektet skal slankes i forhold til de foreliggende planene. Det er byutvikling, buss og sykkel som skal ha prioritet og gi føringer for prosjektet. Oslo bystyre har allerede vedtatt at en fornyet E18 må være i tråd med klimaforliket og ikke føre til mer biltrafikk inn i Oslo. “Oslopakke 3-alliansen” H, Ap, V, Krf og Sp har sikret denne utviklingen, som MDG og SV benekter.

Den 25. september undertegnet Høyre, Venstre, Krf og Frp en samarbeidsavtale for arbeidet i Akerhus fylkesting de neste 4 årene. I den politiske plattformen slås det fast at vi tar ansvar for å sikre en videreføring av Oslopakke 3. Oslopakke 3 er den finansielle forutsetning for at det skal være mulig å fortsette den store investeringsveksten i kollektivtrafikken. Andelen av bompenger som skal brukes til kollektivtiltak skal derfor økes til 70%. Dette er et sjumilsteg for å sikre finansiering av Fornebubane, Ahusbane og ny Tbane-tunnell i Oslo.

I den politiske plattformen vi er enige om slår alle fire partier fast at

«Oslopakke 3 skal sikre finansiering for Fornebubane, Ahusbane og ny T-banetunell i Oslo.

E18-prosjektet gjennom Bærum og Asker skal være et byutviklingsprosjekt som skjermer mot lokalforurensning i form av partikler og støy. Prosjektet innebærer utstrakt bruk av tuneller for å nå dette målet. E18-prosjektet inkluderer en separat vei for buss og en egen sykkelekspressvei, samt en ny bussterminal på Lysaker. Prosjektet skal være i tråd med klimaforliket i Stortinget og ikke føre til økte klimagassutslipp fra veitrafikken eller føre til mer biltrafikk inn og ut av Oslo. Oslopakke 3 – sekretariatet skal legge frem en oversikt over tiltak som kan redusere kostnadene ved E18-prosjektet».

Politikk er muliges kunst, hvor vi bygger stein på stein, flytter politikken en bit av gangen i ønsket retning. Mens MDG og SV har sittet på gangen og skreket «Nei til E18» har Venstre jobbet systematisk i alle politiske fora i Oslo og Akershus og i vedtak etter vedtak gjennom mange år bidratt til at hovedsaken for arbeidet med fornying av E18 er å bidra til byutvikling i Sandvika og Asker på klimaforlikets premisser. Våre ambisiøse mål har vært at vestregionen skal skjermes mot støv og støy langs traseen, sikres bussframkommelighet og få egen sykkelekspressvei. Samtidig skal prosjektet ikke øke biltrafikken og klimagassutslippene.

Når Oslopakke 3 og E18 skal reforhandles i 2016 sitter nå Venstre ved forhandlingsbordet. Det blir fylkesordfører Anette Solli (H), leder for samferdselsutvalget Solveig Schytz (V) og opposisjonsleder Tone Brenna (Ap) som skal forhandle fra Akershus. Venstre ser frem til å ha en grønn hånd på rattet i et konstruktiv og ryddig samarbeid om Oslopakke 3 og ny E18.

Den nye politiske samarbeidsavtalen i Akershus er den foreløpig siste byggeklossen i Venstres arbeid for utvikling av samferdsel på klima- og miljøets premisser i vår region. Vi takker for velgernes tillit og gleder oss til å ta fatt på arbeidet for en mer fremtidsrettet grønn politikk i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**