Norges vakreste torg!

Foto: Joachim Steinbru

Nytorget ble tidvis løftet fram som en viktig sak i valgkampen. For Venstre har kampen for Nytorget pågått mer eller mindre kontinuerlig de siste tolv årene, skriver Venstres Per A. Thorbjørnsen i sin mandagskronikk i Rogalands Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen Vi har engasjert oss for Nytorget, også når det ikke er valg. For Venstre er Nytorget en del av kampen for Trehusbyen. For Venstre er det ikke forbigående, nyvunnet kjærlighet til Nytorget som driver oss. Det er den type kjærlighet som varer livet ut som driver oss i kampen for Nytorget.

For oss er det jugendmuren, trærne, brosteinen, trehusene og de næringsdrivende som først og fremst gjør Nytorget til det torget det er, og som vi ønsker å bevare. Men vi vil også videreutvikle Nytorget slik at det i fremtiden også kan være et vakkert torg fullt av liv der folk liker å oppholde seg. Men dagens reguleringsplan legger ikke noe godt grunnlag for bevaring og videreutvikling.

Den eksisterende reguleringsplanen innebærer at det graves en grop på Nytorget, for så å legge et parkeringslokk over. Planen tillater at trær rives, at jugendmuren blir borte og ingen garantier for at brostein blir liggende. Den tillater også at store deler av området på oppsiden mellom Langgaten og Bergelansgaten rives. Det var opprinnelig planlagt ny kino på Nytorget og dette var bakgrunnen for at kommunen kjøpte opp en rekke hus i området. Kinoen valgte som kjent å bygge ut eksisterende lokaler på Sølvberget og nå står trehusene som kommunen eier til nedfall og gir ikke noe godt inntrykk av området. Venstre har hele tiden vært mot dagens reguleringsplan, men denne ble med stor begeistring trumfet gjennom av Ap, H, Frp, KrF med flere.

Parkering har også vært et tilbakevendende tema i området. Gjeldende reguleringsplan tillater 300 plasser mens det senere ble anbefalt en utredning på 600 plasser. For Venstre er utredninger ikke noe problem, men forutsetningen var hele tiden at dette ikke skulle medføre at Nytorget ble gravd opp, og at både jugendmuren, trærne og brostenen kunne beholdes.

600 parkeringsplasser har aldri vært vedtatt og nå viser det seg at parkeringsplasser under Nytorget nærmest er en umulighet dersom tinghuset skal ligge der. Dette har med sikkerhet rundt tinghuset å gjøre. Dette alternativet er derfor ikke lenger aktuelt. Diskusjonen vil fremover handle om hvor mange parkeringsplasser som skal bygges på bakkenivå. Her skal vi både ta hensyn til næringsdrivende og folk som skal bruke torget. Slik saken har utviklet seg tror ikke vi at en eneste parkeringsplass blir bygget under torget.

Venstre ønsker et nytt tinghus i byen og det må gjerne ligge på Nytorget. For oss er det ikke gamle politistasjonen som gjør Nytorget til det torget det er. Vi ønsker å bruke det nye tinghuset til å videreutvikle området. Et tinghus innebærer arbeidsplasser med folk som kan benytte seg av tilbudene på og rundt torget og som vil oppholde seg i området. Det er også en viktig arena for de som gifter seg der og da vil Nytorget være en flott ramme rundt en slik seremoni. Men vi i Venstre vil være på vakt når tinghuset skal utformes. Den gamle politikammertomten bør være tilstrekkelig areal. Antall etasjer må selvsagt tilpasses omgivelsene. Og vi ønsker oss at det bygges i tre.

Venstre ønsker å utvikle Nytorget til et spenstig kulturtorg. Til et moderne bruktmarkedtorg og hvor selgerne må kunne få varebilen med seg for å gjøre hverdagen enklere.

Vi ser for oss gallerier, kafeer, småbutikker, gjerne Metropolis og utekonserter fra tid til annen på Nytorget.

Venstre har kjempet for Nytorget siden raseringsplanene dukket opp på begynnelsen av 2000-tallet. Venstre skal kjempe for Nytorget til det står der med de kvalitetene som vi ønsker at et moderne torg skal inneholde!

Vi vil være med å skape Norges vakreste torg. Intet mindre. Nytorget er mer enn bare en valgkampsak for Venstre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**