– Avskaff fylkesparlamentarismen i Nord-Trøndelag

Portretter, Venstre LM 2015 Marita Ramberg Røthe, Nord-Trønderlag Foto: Jo Straube / Venstre, Foto: Jo Straube / Venstre

Innlegg holdt av fylkesrepresentant Marita R. Røthe 13.10.15:
Velgerne har stemt, og et nytt ting er valgt. Fylkestinget har nå mulighet til å ta stilling til hva slags styre vi ønsker for fylket vårt. Landets lover tillater to styreformer på fylkesnivå: parlamentarisme og formannskap. Begge er prøvd og virker – men på hver sin måte, med særegne styrker og svakheter. Derfor er det viktig at representantene i fylkestinget tar seg tid til å reflektere over hva slags styreform som gir best best folkestyre for innbyggerene våre, og fremmer de verdiene vi alle er enig om er viktig for et folkevalgt organ – åpenhet, samarbeid, handlekraft og respekt.

Når et sånt spørsmål stilles til Venstre i Nord-Trøndelag, så er svaret klart. Et bedre folkestyre for Nord-Trøndelag skapes ved å erstatte parlamentarismen med formannskapsmodellen. Årsaken er todelt:

Den første delen gjelder åpenhet for folkevalgte og innbyggere. Gjennom 12 år med parlamentarisme er det skapt en kultur med hemmelighold av saksdokumenter, frem til de reelle beslutningene er fattet. Fylkesrådet har tviholdt på fortsatt hemmelighold, på tross av at det i starten av 2015 ble klarlagt at det var ulovlig. Man har også begått klare lovbrudd med å avslå innsynsbegjæringer som i ettertid ble opphevet av fylkesmannen. Venstre mener mangel på offentlig innsyn i dagens parlamentariske system skader den offentlige debatten, og dermed demokratiet vårti. Åpenhet ivaretas bedre i en formannskapsmodell. Det konkluderer vi med utifra erfaring både i posisjon og opposisjon igjennom de siste 12 åra.

Det andre argumentet handler om respekt for mindretallet. Vi er 35 likeverdige representanter i fylkestinget, og fornuften er normalt relativt jevnt fordelt. Med en parlamentarisk styreform, kommer ikke fylkestingsrepresentantene til orde med sine innspill og forslag, før beslutningene er fattet i praksis. Sånn taper fylkestinget medbestemmelse. Venstre mener her at formannskapsmodellen ivaretar langt bedre det norske demokratiets tradisjon for samarbeid på tvers av partigrenser.

Venstre ber derfor fylkestinget ta lærdom av erfaringene etter 12 år med parlamentarisme i Nord-Trøndelag, og bidra til mer åpenhet og mer demokrati. Det vil Nord-Trøndelags innbyggere se som et gode både for vår institusjon og vårt folkestyre.

På vegne av Venstre og de andre opposisjonspartia fremmer jeg dette forslaget:

– Det parlamentariske system avvikles i Nord-Trøndelag Fylkeskommune fra og med
valgperioden 2015-19.