Forespørsel om flyktningsituasjonen

Bilde: www.fn.no

Venstres Geir Helge Sandsmark stilte forespørsel om akutthjelp til og bosetting av flyktninger til ordføreren i kommunestyremøtet 15. oktober

Geir Helge

Ordfører.

Den økende strømmen av flyktninger i form av flere asylsøkere til Norge opptar hver enkelt av oss. Det har også vært medieoppslag knyttet til den akutte situasjonen med mange asylsøkere som vi opplever nå. Vi har derfor minst to utfordringer å håndtere. Den ene gjelder bosetting av de flyktningene med innvilget asyl, som vi skal ta imot. Den andre gjelder den store tilstrømningen av asylsøkere.

Når det gjelder bosetting er det allerede et kompetent apparat i sving samtidig som frivillige organisasjoner og enkeltpersoner tilbyr bidrag til inkludering. Mitt inntrykk, etter å ha deltatt på dialogmøtet i august, er at kommunen har et solid, kompetent apparat for å kunne ta imot flyktninger med innvilget asyl. Her handler det om å dimensjonere kapasiteten og å kunne gjøre nytte av den frivillige innsatsen som tilbys. Imidlertid har jeg tatt imot henvendelser som tyder på at kommunens kompetanse ikke er tilstrekkelig kjent blant innbyggerne.

Når det gjelder tilstrømningen av asylsøkere til Norge, viser medieoppslagene at det er et stort ønske om at Halden også kan bidra på dette området. Her handler det om akuttmottak for å håndtere nyankomne og om mottak for de som venter på behandling av sine søknader.

På denne bakgrunn har jeg følgende spørsmål til ordføreren:

Kan ordføreren bidra til at kommunens utfordringer og eksisterende kompetanse på bosetting av flyktninger med innvilget asyl blir gjort bedre kjent, for eksempel gjennom en orientering i forkant av et kommunestyremøte?

Kan ordføreren be administrasjonen om en kort redegjørelse for hvilke muligheter Halden kommune har til å tilby hjelp i den akutte situasjonen med økt tilstrømming av asylsøkere Norge opplever nå?

Geir Helge Sandsmark (V)

Ordføreren svarte positivt på spørsmålet om kommunensbosettingskompetanse. På spørsmålet om muligheter til akutthjelp var han noe mer tilbakeholden , men han antydet muligheten for også her å gi en orientering for eksempel i forkant av et formannskapsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**