Oppretthold Gaske-Nøørjen Saemienskovle – sameskolen for Midt-Norge i Hattfjelldal!

Franziska Wika, kommunestyrerepresentant for Venstre i Vefsn, Foto: privat

Interpellasjon i kommunestyret 28.10. 2015

Ta vare på et unikt kompetansemiljø – si nei til nedleggelse av sameskolen i Hattfjelldal!

Regjeringen foreslår å avvikle Sameskolen i Hattfjelldal fra neste skoleår. I 2016 fyller Sameskolen for Midt-Norge 65 år. Forslaget kan ha alvorlige følger for formidling av det sørsamiske språket. Sameskolen for Midt-Norge i Hattfjelldal representerer en betydningsfull kulturell kraft og er svært viktig for at den sørsamiske befolkningen skal beholde sin kultur, sitt språk og sin identitet. Skolen er av regjeringen utpekt som ressursskole innen sørsamisk undervisning.

Dette er budsjettforslaget: Sameskolen for Midt-Noreg har ikkje hatt faste elevar sidan skoleåret 2010–11. I dei siste åra har skolen fylt ein funksjon ved å gi samisk fjernundervisning og språksamlingar til elevar som går på andre skolar. Elevane kjem frå både Noreg og Sverige. Departementet foreslår å avvikle Sameskolen for Midt-Noreg frå hausten 2016. Elevane sin rett til samiskopplæring følgjer av opplæringslova kap. 6, og blir følgeleg ikkje endra ved avvikling av skolen. Fylkesmannen i Nordland og Fylkesmannen i Finnmark har eit nasjonalt ansvar for koordinering av samisk fjernundervisning, og vil i samarbeid med dei partane det angår, sjå på aktuelle løysingar for den vidare samiskundervisninga til dei norske elevane som har motteke samisk fjernundervisning ved skolen.

Regjeringen ønsker å avvikle skolen uten å samtidig legge fram konkrete forslag hvordan elevenes opplæring vil bli ivaretatt i fremtiden. Argumentet for å legge ned skolen er at det ikke er faste elever på skolen. Det har dessverre festet seg et inntrykk om at skolen ikke har elever. Det som er riktig er at det ikke bor elever på internatet gjennom hele skoleåret lenger, men skolen har 49 elever på grunnskole- og videregående nivå, med 35 barn fra Norge og 14 barn fra Sverige. 36 elever får sin undervisning i sørsamisk og 13 i nordsamisk. Skolen har de siste årene bevisst gjennomgått en omstillingsprosess fra internatskole til fjernundervisnings-og språksamlingsskole og er i dag den største sørsamiske fjernundervisningstilbyder. Språksamlingene på skolene er temabaserte slik at elevene får samiskundervisning satt inn i en kulturell ramme. Samisk sløyd står sentralt, i tillegg får elevene kunnskap om mattradisjoner, joik og musikk og ikke minst reindrift som er sterkt kulturbærende.

Fjernundervisning i samspill med språksamlinger er en framtidsrettet og moderne kunnskapsformidling med mulighet for individuell tilpasning, oppfølging og fleksibilitet. I tillegg er den kostnadseffektiv. Lærerpersonellet har utviklet elektroniske interaktive læremidler som formidles via internett mens elevene går på skole på sin heimplass. Dette tilbudet i sum forskåner barn og familier for ulempene det medfører å bo permanent på internat.

Regjeringens forslag om å avvikle utdanningstilbudet i Hattfjelldal strider mot regjeringens egne målsettinger. Sameskolen i Hattfjelldal er av regjeringen utpekt som ressursskole innen sørsamisk undervisning. Den gjeldende handlingsplan for samiske språk slår fast at opplæringen i nord-, lule- og sør-samisk skal styrkes på alle nivåer. Muligens er forslaget om nedleggelse av sameskolen for Midt-Norge ikke et brudd på opplæringsloven, men uten å ha vært på forutgående høring vil nedleggelsen være et brudd mot ILO-konvensjonen nr. 169 artikkel 6. – Konsultasjonsplikt i samiske saker. Som urfolk har samene rett til å bli konsultert i saker som gjelder dem.

Sametingspresidenten viste i sitt siste konsultatsjonsmøte, som fant sted 03.06.2015, til «eksempler hvor Sametinget opplever at det har vært tatt realitetsavgjørelser allerede før konsultasjonene og at det ikke alltid utveksles tilstrekkelig informasjon i forkant av konsultasjonene.» Nedleggelsen av skolen er også en brudd på FNs barnekonvensjon, artikkel 30 «I stater hvor det finnes etniske, religiøse eller språklige minoriteter eller personer som tilhører en urbefolkning, skal et barn som tilhører en slik minoritet eller urbefolkning, ikke nektes retten til sammen med andre medlemmer av sin gruppe å leve i pakt med sin kultur, bekjenne seg til og utøve sin religion, eller bruke sitt språk».

Vefsn kommune har erfaring med samarbeidet med sameskolen. Et eksempel er prosjektet «Sørsamisk språkbad» der 50 ungdommer med sørsamisk bakgrunn deltar under regi av Studiesenteret RKK (Regionalt ressurs- og kompetansesenter) i Vefsn med finansiering fra Nordland fylkeskommune, Sametinget, Grane og Hattfjelldal og Vefsn kommune. Hovedmålet i prosjektet er å legge tilrette for arenaer som sikrer aktiv bruk av det sørsamiske språket i hverdagen og bidra til økt kompetanse i samisk språk og kultur. Det ligger mange muligheter i et samarbeid mellom skolene i Vefsn og sameskolen i Hattfjelldal.

Sameskolen i Hattfjelldal er et unikt kompetansesenter. Skolen er en kultursensitiv skole som gir samiske elever identitet og stolthet. Den skaper ringvirkninger for samfunnet forøvrig som vi ikke har råd til å miste.

Spørsmål til ordfører Jann-Arne Løvdal:
Gaske-Nøørjen Saemienskovle – sameskolen for Midt-Norge er av regional betydning. Elevrådet ved Mosjøen videregående skole og Vefsn Ungdomsråd støtter opp om interpellasjonen og en uttalelse fra Vefsn kommunestyret. Kan ordføreren og Vefsn kommunestyret tilslutte seg at Vefsn kommune sender en uttalelse til Regjeringen og Stortinget for å opprettholde skolen?

Franziska Wika Vefsn Venstre
Mosjøen, 22.10. 2015