Det finnes løsninger!

Ingunn og Stina foran de aktuelle boligene, IHH

Bosetting av flyktninger

Eidsberg Venstre mener det finnes løsninger – dersom man ikke har for vondt i viljen. Hvorfor ikke utsette rivningen av boligene i Kløverveien noen måneder – og bruke de til bosetting av flyktninger?

De står tomme og venter på rivning. Enkle grep kan gjøre de fullt brukbare noen måneder til. Kløverveien kunne umiddelbart gitt husrom til det antallet ekstra flyktninger Venstre anmodet om i sin interpellasjon i september. Å ta de i bruk nå i dagens ekstraordinære flyktningesituasjon krever egentlig mest vilje til å se løsninger. Vi håper og tror dette finnes.

Nå venter vi i spenning på oppfølgingssaken etter vår interpellasjon – her håper og forventer vi at rådmannen har lagt godviljen til og funnet frem til gode løsninger. Vi håper også at saken gir oversikt over arbeidet til arbeidsgruppen som ble nedsatt. Og at denne har kommet godt i gang med mobilisering og koordinering av frivillig innsats, vertsfamilier, oversikt og løsninger.

Norske kommuner er blitt anmodet om en ekstraordinær innsats i en ekstraordinær situasjon. For bosetting av flyktninger som i dag sitter i mottak med ferdig behandlet asylsøknad og venter på en kommune å bosettes i. Mottakene fylles opp, nye mottak etableres. Det er nødvendig med utstrakt bosetting den nærmeste tiden. Å sitte uvirksom i asylmottak og vente er ikke bra for noen. Eidsberg må ta sin del av denne dugnaden.

Eidsberg har gode tradisjoner og mye kompetanse på ekstraordinær innsats i ekstraordinære flyktningesituasjoner – feks i fredsdagene 1945, under Bosnia- og Kosovo-krisene.

Venstre mener at dagens flyktningesituasjon er særskilt. Men den er fullt håndterbar. Eidsberg går hverken konkurs eller blir invadert om vi bosetter 50 ekstra flyktninger. Derimot tilføres vi ressurser. Mennesker er ressurser.

Antiradikaliseringsarbeid

Vi tar likevel på alvor at mange føler seg usikre når verdensbildet plutselig forandrer seg og flyktninger strømmer over grenser nærmere og nærmere vår egen. Og noen finner også veien til Norge. Foreløpig et håndterbart antall. Norges andel er ikke spesielt stor. Og vi har apparater for å ivareta situasjonen. Eidsberg Venstre mener vi må evne å se tidens understrømmer. Også vi leser om branner på svenske asylmottak. Også vi leser kommentarfeltene og delingene på Facebook. Derfor løftet Eidsberg Venstre i juni en annen interpellasjon i kommunestyret. Om antiradikaliseringsarbeid i vår kommune. Denne ønsker vi nå å følge opp med en egen temadag i regi Eidsberg Venstre. Vi må evne å se det sammensatte bildet, fange nye strømninger og være i forkant.

Vi må møte dagens verdensbilde – og vårt eget lokalsamfunn med kunnskap, handlekraft og gode løsninger. Det er mulig om man ikke har vondt i viljen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**