Lys i mørket

Foto: Erik Lundeby

Med mørketiden kommer klagene på gatelys som ikke virker. Vi forstår det og det er lett å være enig i at alle lys bør virke hele tiden. Dessverre er det ikke slik.

Med høsten kommer det mer vått og vindfullt vær. Da oppstår det jordfeil og lyspærer ristes til de slukner. Det har kommet flere henvendelser om at det tar for lang tid fra en pære slukker til den blir skiftet.

Dagens avtale sier lyset skal ordnes så raskt som mulig på steder med stor betydning for trafikksikkerheten. Om det ikke skjer, så beklager vi det. Samtidig samles det også opp meldinger slik at det på andre steder blir skiftet samlet og det vil ta noe mer tid. Den raskeste måten vil uansett være at folk går inn på kommunens nettsider og melder fra via den lenken som ligger på forsiden der.

Moss kommune, sammen med nabokommunene, skal nå utlyse en ny rammeavtale som skal være på plass innen 1. mars 2016. Samtidig har vi i styringsflertallet et mål om å skifte ut all kommunal gatebelysning til miljøvennlig armatur. Lysanlegget til kommunen vil da framstå som nyere og mer stabilt. Derfor håper og tror vi at dagens problemer vil løse seg innen 2019.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**