Antiradikalisering, flyktningekrise og folkeopplysning

IHH

Eidsberg Venstre holdt i mai interpellasjon om anti-radikaliseringsarbeid i Eidsberg. Og i september interpellasjon om økt bosetting av flyktninger. Siden disse interpellasjonene ble holdt – har verdensbildet og vår egen nyhetsrull på Facebook endret seg kraftig. Vi står nå i en internasjonal, nasjonal og lokal ekstraordinær situasjon.

Boligsosial handlingsplan ble vedtatt i Eidsberg kommune i 2014. Her er sanering (rivning og nybygg) i Kløverveiens «kaninbura» et sentralt element. Det politiske miljøet var samstemte om behovet for dette. Også Venstre.

Men siden da har verdensbildet og behovsbildet endret seg kraftig. Vi vet nå at vi vil stå overfor en periode med sterkt behov for boliger tilpasset flyktninger i alle norske kommuner, også Eidsberg. Da mener Venstre det er fornuftig å tenke en runde til om det kan være en løsning å bruke boligene i Kløverveien en kort tidsbestemt periode til med enkle tilpasninger for bosetting av flyktninger? Vi er selvsagt åpne for andre gode løsninger.

UDI jobber intenst og vi får testet beredskapsapparatet vårt. Foreløpig har man nasjonal kontroll på en svært krevende situasjon. Andre europeiske land har mye større utfordringer enn oss.

Men har man på plass kompetanse på drift av alle nye asylmottak? Hvilken standard holder kvaliteten i dette tilbyders klondykemarked med store profittmuligheter? Her i Eidsberg er dette godt ivaretatt. Vi har hatt direkte transittmottak for enslige mindreårige flyktninger i mange år. God ledelse, kunnskapsbasert drift, tett dialog med kommune og samarbeid om helsetjenester, mv har skapt et fagmiljø vi kan være godt fornøyd med. Det er ikke aktuelt pr nå å utvide mottakskapasiteten ved Mysebu eller opprette nye mottak i Eidsberg.

I Eidsberg trenger vi en krystallklar strategi for antiradikaliseringsarbeid. Store endringer i verdensbildet skaper usikkerhet og vi ser understrømmer av fremmedfrykt i nyhetsrullen på Facebook. Dette må tas på alvor. Ellers kan vi ende opp med ildspåsettelser av flyktningeboliger, organisering av radikale grupperinger og andre svært ugunstige samfunnsmekanismer med polarisering i begge retninger som vi ikke har sett på mange år her til lands. Som vi ikke ønsker gjentatt i Eidsberg. Vi må tørre å sette dette på dagsordenen.

Uansett skal vi greie å ivareta situasjonen her i Eidsberg og finne løsningene. Gjennom beredskap, folkeopplysning, god ledelse, kompetanse, tradisjoner og erfaring vi innehar i mye større grad enn andre lokalsamfunn. Dette er vi gode på i Eidsberg. Det har vi vært helt siden 2. verdenskrig, via Kosovo og Bosnia-krisene. Men vi skal ikke løse det ved å sette utsatte grupper opp mot hverandre, bruke terminologi som «våre egne» satt opp mot mennesker som faktisk også skal være Eidsberginger. De er våre nye Eidsberginger – de er også «våre egne». Noen kommer fra Slitu – og noen fra Eritrea. Det må vi bare forholde oss til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**