En ansvarlig økonomiplan

Regionen og kommunen er inne i en krevende fase der kommunens inntekter blir mer usikre enn før og der utgiftene må reduseres som følge av omstilling og økt arbeidsledighet. Derfor har Sandnes Venstre nå jobba med økonomiplanen for å gjøre det til en mer ansvarlig økonomiplan. Dessverre kan vi ikke unngå reduksjon av de kommunale utgiftene selv om vi øker inntektene. De økte inntektene vi mener vi kan skaffe, kan vi bruke til å markere en retning vi mener at kommunen må gå innen enkelte områder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Biblioteket i Sandnes er et viktig, lavterskel tjenestetilbud. De gjør en viktig jobb for integrering og inkludering, og vi synes derfor det er på sin plass både å sørge for at Sandnes bibliotek i stedet for kutt, får styrking av rammene. Vi har også skoler som mangler ordentlige uteområder, og ønsker derfor å styrke rammene for investeringer i skolenes uteområder. På denne måten kan vi sikre at de skolene som trenger et uteområde faktisk kan få dette.

Reversering av kutt i budsjettet for levekår, skoler og barnehager ønsker vi også å prioritere. Dessverre kan vi ikke få til full reversering, men vi klarer likevel å gjennomføre store deler av dem innen de nevnte tjenesteområdene.

– Med de framtidsutsiktene vi nå har, er jeg sikker på at endringene vi foreslår, kommer til å føre kommunen i en mer ansvarlig retning. At Venstres alternative forslag legger så stor vekt på områder knyttet til barn og unge, anser jeg som prikken over i’en, sier gruppeleder Tove Frantzen.

Inntektene må naturligvis økes for å få til dette, og vi mener derfor at vi må innføre eiendomsskatt fra og med siste kvartal i 2016. Da kan vi få inn 20 millioner kroner allerede neste år, mens vi i perioden 2017-2019 årlig kommer til å få inn 80 millioner kroner. Dette baserer vi på nøkterne anslag fra rådmannens kontor.

– Det er helt avgjørende at vi innfører eiendomsskatt for å kunne holde en viss kvalitet i tjenestetilbudet samtidig som vi sørger for å styrke andre nødvendige tjenester, sier Kjell Haavard Thrane Høie i bystyregruppa.

Her ser du en oversikt over ovennevnte forslag til endringer i økonomiplanen:

Økonomiplanendringer, Sandnes Venstre
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**